Hivenen liiketoimintalogiikan puolelle

Uusi blogin osoite, vanhat vinkeet.

Silti harmittaa.

Testauksenhallintatyökalun osalta iso kauppa oli ns. lähes kiinni. Lupasimme vähentää (potentiaalisen) asiakkaamme laadunvarmistuskuluja 15%. He uskoivat sen.

Sitten meille näytettiin kämmentä! Miksi näin?

Olimme myymässä (potentiaaliselle) asiakkaallemme testauksenhallinnan tehostamista, eli vastaavan työn tekemistä vähemmällä tuntimäärällä. Valitettavasti emme tajunneet, että asiakkaamme asiakas maksaa edelleen testauksesta mieluummin tunti- kuin laatuperusteisesti. Emme ymmärtäneet paikkaamme arvoketjussa. (Potentiaalisella) asiakkaallamme ei ollut mitään syytä parantaa laadunvarmistusprosessiaan.

Ajattelumalli oli kutakuinkin seuraava:

  • Maksamme 100 rahaa jokaista 100 testaukseen käytettyä aikayksikköä kohti
  • Odotamme teidän löytävän yhden virheen jokaista aikayksikköä kohti
  • Emme maksa tippaakaan enempää, vaikka saisitte kiinni 2 virhettä jokaista aikayksikköä kohti, koska hinnoittelemme alihankintatyömme tuntiperusteisesti. Alihankkijoiden vertailu on helpompaa siten!

Prosessin tehostaminen olisi tarkoittanut suoraan 15% pienempää laskutusta. Kuka sellaista haluaa?

Nykyään puhumme kovasti työn tuottavuuden kasvattamisesta. Käsittääkseni tuottavuuden kasvu tarkoittaa sitä, että samassa ajassa saadaan enemmän aikaiseksi. Tai vastaavasti sama määrä töitä saadaan tehtyä vähemmässä ajassa. Tuottavuuden kasvattamiseen vaikuttaa ensisijaisesti osaaminen. Osaamisen kautta työpäivän aikana saadaan aikaiseksi enemmän hyödykkeitä ja palveluita.

Ammattiliike vaihtaa autosi renkaat puolessa tunnissa. Kuinka paljon enemmän olisit valmis maksamaan siitä, että vaihtoon kuluisikin tunti? Maksaisitko tuplat? Tuskin. Minuakin kiinnostaa enemmän sovitun työn ja tuloksen lopullinen hinta kuin tuntiveloitus.

Isot laivat kääntyvät kovin hitaasti. Asiakkaamme (potentiaalinen) on aloittanut neuvottelunsa oman asiakkaansa siitä, että voisivat ottaa suuremman vastuun laadunvarmistustyöstä. Näin jokainen osapuoli voi keskittyä kokonaistuottavuuden kasvattamiseen.

Silloin myös laadunvarmistusprosessin kehittämiselle on tilausta. Me olemme siinä hyviä.