Testaaja on myös myyntimies
Työntekijämme Heimo (nimi muutettu) työskentelee edistyksellisessä softaprojektissa, jossa on kymmentä developperia kohti kokonaista kolme testaajaa. Projektin laadunvarmistus toimii tutkivan testauksen periaatteilla eikä Heimo ole koko projektin aikana joutunut testispeksien kanssa tekemisiin kertaakaan. Se on mielenkiintoista vaihtelua kokeneelle testausgurulle. Projektin tuoreinta softareleasea on hierottu nyt pari viikkoa ja ensi viikolla rellu pitäisi saada ulos.
Heimo tietää kuitenkin että softassa on muutama vakava vika, jotka hän on raportoinut jo aivan tämän releasekierroksen alussa. Vikoja ei vain jostain syystä ole otettu vielä korjattavaksi. Heimo on kuitenkin fiksuna miehenä tutustunut viallisesta osa-alueesta vastaavaan developeriin kahvihuoneessa ja työpisteessä ihan vieressä istumallakin. “Kas tässä se vika nyt sitten olisi”.
Vaikka vikaa ei ole vielä korjattu, Heimo ei ole eskaloinut asiaa ylemmäs projektimanagementille. Hän pystyy perustelemaan virheen seuraukset tuotteelle, maksajalle ja loppukäyttäjälle. Lisäksi hän pystyy eliminoimaan yksi kerrallaan esteet vian korjaamiselle tarjoamalla riittävästi tietoa viasta ja mahdollisesti myös debug-informaatiota.
Koska Heimo on hyvä tyyppi ja pidetty mies projektissa, perustelut otetaan vakavasti ja lopulta vika korjataan. Heimo sai haluamansa, tuotekehitys ei joutunut napit vastakkain testauksen kanssa eikä vastaava developeri joutunut selittelemään managerille miksi vikaa ei korjattu. Kaikki tämä kiitos fiksun lähestymisen. Vaan eikös kuulostakin ihan myyntityöltä?
Softanmurskausta -blogin Teemu Vesala kirjoitti aiheesta “Laatukonsultti -mikä se on?“. Lista oli pitkä ja täyttä asiaa. Tuohon listaan minä lisäisin että testausguru on myös tuotekehittäjän tukihenkilö ja hyvä myyjä. Kovan luokan testaaja osaa myydä näkemyksensä tuotteen edusta developereille ja managementille ja silti säilyttää “asiakassuhteensa” devauksen kanssa hyvänä ja lämpinänä.
Testaaja: Perustele hyvin syyt virheenkorjaustarpeelle ja poista yksi kerrallaan korjaamisen esteet. Näin teet myyntityötä joka edistää lopputuotteen etua ja helpottaa myös sinun elämääsi.
No kylläpäs Heimon tarina tuntui melkoisen tutulta 😉
Kyllä se niin vain on, että testauksen ammattilainen on devaajan paras kaveri ja kullan arvoinen tukihenkilö. Pitäähän sitä välillä tietenkin olla jämäkkänä, mutta itse olen laittanut arvoni siihen järjestykseen, että devaaja on kamu-listassani korkeimmalla pallilla.
Perusteluni ovat ne, että ensinnäkin devaajalta saa äärimmäisen tärkeää tietoa softasta ja laitteen sielunelämästä ja tätä tietoa hyväksi käyttäen pystyy ammattitestaaja tekemään siirtoja jotka jäisi muuten tekemättä. Toiseksi hyvät henkilökohtaiset välit auttavat bugien korjaantumisessa kummasti! Lukemattomia kertoja olemme korjanneet pahojakin bugeja ns. lennosta. Joku voisi sanoa, että ei mene prosessin mukaisesti tai että pitää aina tehdä raportti. Joissain systeemeissä noin varmaan pitääkin mennä, mutta silloin kun on ketterät käytössä ja taotaan kuumaa rautaa, niin tällä tyylillä voimme päästä aivan uusille tuottavuuslukemille ajan suhteen.
Ja kolmanneksi devaajien kanssa on helvetin hauskaa käydä kaljalla! Devaajien kovan ulkokuoren alla on useinmiten lämmin nallekarhu jonka kanssa on kiva istua baarissa ja hörppiä Karhua 🙂