Laatu, maine ja sosiaalinen media
Olet hankkimassa kännykkää tai vaikkapa uutta televisiota. Saatat olla myös tilaamassa yrityksellesi uutta CRM:ää tai vaihtamassa läppärimerkkiä. Oletko koskaan miettinyt miten ostopäätöksesi syntyvät?
Ennen bisnestä tehtiin kasvotusten. Keskustelemalla asiantuntijan, eli myyjän kanssa. Myyjän tiedolla oli painoarvoa hankinnoissa. Myyjään myös luotettiin hankintapäätöksissä. Hintojen ja tuotteiden vertaileminen oli hankalaa ja se jos mikä on tuotebisneksen tekijän kannalta unelmatilanne. Jos hyvin kävi, oli harkinnan alainen tuote arvosteltu alan julkaisussa tai joku tuttu oli jo ehtinyt sitä kokeilemaan aikaisemmin. Ostopäätöksiin vaikutti myös melko vahvasti mainonta ja markkinointi. Nimenomaan se perinteinen tapa houkutella asiakkaita.
Nykyään bisnes syntyy täysin erilaisista lähtökohdista. Mitä asiakas tekee?
- Tarkastelee tuotteiden hintoja palveluissa: hintaseuranta.fi tai vertaa.fi.
- Vertailee tuotteiden ominaisuuksia toisaalla: puhelinvertailu.com.
- Lukee muiden kokemuksia foorumeilla: hopeinenomena.net.
- Seuraa muutamaa alan sivustoa ja blogia: Gizmodoa tai Engadgettiä.
- Uskoo alan rupelihattuja, kuten Lasse Pulkkista Twitterissä.
- Katsoo kiinnostavan unboxing-videon Youtubessa.
- Keskustelee ominaisuuksista ja kokemuksista kavereiden kanssa Facebookissa.
Markkinointi ei ole enää perinteistä luukuttamista medioissa tuotteiden erinomaisuudesta. Nykyaikaista markkinointia on huolehtia että tuotteet tosiaan ovat erinomaisia. Tuotteiden tulee taata käyttäjille hyviä osto- ja käyttökokemuksia. Käyttäjät täytyy saada itse levittämään onnistumisen ilosanomaa.
Mitäpä luulet: Voiko nykyisin syntyä menestyvää bisnestä jos tuote on huonolaatuinen? Olisiko sittenkin syytä panostaa vähän enemmän testaukseen?
Sosiaalinen media tai paremminkin internet yleensäkin toimii ainakin minulle ostopäätöksen tekemisen alustana. Usein kun menen lopulta kauppaan, niin tarvitsen myyjää vain siihen, että myyjä perii minulta maksun tuoteesta josta olen tehnyt ostopäätöksen paljon ennen kun kauppaan menin. Aniharvoi tarvitsen perinteistä palvelua kaupassa. Poikkeuksena mainitsen eläinkaupan jossa otan mielelläni aina palvelua vastaan – en siksi ettenkö tietäisi mitä ostan – vaan sen vuoksi, että eläinkaupan tytöt ovat aikas kivoja 😉
Itse asiaan kommentoin siten, että testauksen eli laadun varmistamisen rooli on korostunut entisestään kuluneen vuosikymmenen aikana. Kenelläkään ei ole varaa huonoon laatuun, koska ihmiset keskustelevat foorumeilla asioista ennen ostopäätöstä ja lukevat toistensa kirjoittamia arvosteluja. Hyvä tuote tai palvelu voi nykyisen tietoverkon maailmassa ampua uusiin ulottuvuuksiin melkeimpäs ilman markkinointia jos ihmiset tuotteesta pitävät ja vastaavasti huonoa laatua ei saada myytyä enää edes megalomaanisella markkinointibudjetilla.
Sanoisin, että suunta on oikea eli eteenpäin.
Lisään vielä tämän Youtube-linkin edellisen postini tueksi. Videolla joululamppuja valmistava yritys näyttää, että mitä heidän lampuillaan itseasiassa voi tehdä. Markkinointibudjetti on tässä pieni ja silloin kun tuote on oikeasti hyvä ja ihmiset tykkäävät, niin lopputulema on sitten jotain tällaista.
youtube.com/watch?v=mnk0KjWxgMA
Itse innostuin asiasta niin, että kävin yrityksen kotisivuilta katsomassa lisää videoita jotka vain hurjenivat hurjenemistaan. Nyt olen vakavissani suunnittelemassa tilausta ja saisin oman lamppusettini vielä ennen joulua. Kimppatilauksesta kiinnostuneet voivat vaikka sanoa jotakin tähän keskusteluun 😉
Kiitos kommenteistasi Ammattitestaaja,
Osuit suoraan naulan kantaan tämän aiheen tiimoilta! Lisäksi linkittämästäsi videosta pääsee jo ihan joulufiiliksiin 🙂