Hyödyntämättä jätetty tilaisuus
Olen pitkään ihmetellyt kaikille softaprojekteille yhteistä ja outoa tapaa heittää uudet osaajat projektiin sisään. Tyypillisesti homma hoituu lyömällä kouraan aivot turruttava nippu dokumentaatiota ja odottelemalla työvälineitä tietohallinnolta. Jokainen projekti jättää poikkeuksetta väliin yhden tärkeimmistä tilaisuuksista testata työn alla olevaa tuotetta. Mistä on siis kysymys?
Syyskuussa 1983 taidekauppias Gianfranco Becchina lähestyi J.Paul Getty -museota Kaliforniassa. Hänellä oli hallussaan kreikkalainen, hämmästyttävän hyvin säilynyt, nuorta miestä esittävä marmoripatsas. Sen iäksi arvioitiin noin 600AD.
Getty eteni asiassa hyvin varovaisin askelin ja käynnisti patsaasta mittavat tutkimukset. Sitä testattiin puolentoista vuoden ajan erilaisin tieteellisin menetelmin. Kaikki testit osoittivat patsaan todellakin olevan ikivanha ja lopulta kaupat syntyivät karvan verran alle 10.000.000 dollarin hintaan.
Patsaassa oli kuitenkin jotain hämmentävää. Italialainen taidehistorioitsia Frederico Zeri oli ensimmäinen, joka toi asian esille. Nähdessään patsaan ensikertaa Zeri huomasi vain tuijottavansa patsaan kynsiä. Ne eivät tuntuneet sopivalta.
Seuraavaksi tuli Evelyn Harrison. Hän oli yksi kreikkalaisen veistostaiteen kärkinimistä ja sattui olemaan vierailulla Los Angelesissa. Museon kuraattori vei Harrisonin katsomaan patsasta museon kunnostamoon. Kuraattori veti kankaan patsaan päältä ja sanoi “Tämä ei aivan vielä ole meidän, mutta muutaman viikon päästä kaupat on tehty”. Harrisonin ensimmäinen vastaus oli vain “Olen pahoillani”.
Muutamaa kuukautta myöhemmin patsasta tuli katsomaan Thomas Hoving, museonjohtaja New Yorkista. Hovingin tapana on painaa mieleen ensimmäinen sana, joka uusista asioista tulee mieleen. Patsaan nähdessään Hoving muistaa painaneensa mieleen sanan “tuore”.
Outojen yhteensattumien johdosta Getty päätti käynnistää tutkimukset uudestaan. He kutsuivat koolle suuren joukon kreikkalaisen taiteen asiantuntijoita ja kysyivät ryhmän ensivaikutelmaa patsaasta. Enemmistö oli sitä mieltä, että patsas tuntuu oudolta. Voisiko siis olla mahdollista, että mittavat tieteelliset tutkimukset olivatkin väärässä. Ehkä patsas ei ollutkaan aito?
Jonkin aikaa vastaus ei ollut selvä. Taidegurujen tunne ja tieteellinen tutkimus olivat napit vastakkain. Patsaasta kiisteltiin konferensseissa. Lopulta patsaan tarina alkoi kuitenkin murentua vähä vähältä Gettyn lakimiesten ponnistelujen tuloksena. Kävi ilmi, että patsas oli peräisin taideväärentämöstä Roomasta, jostain 80-luvun alkupuolelta.
Patsaan alkuperä ei olisi ikinä selvinnyt, mikäli ammattilaiset eivät olisi osanneet tai uskaltaneet kertoa epämiellyttävästä tunteesta ääneen. Ensivaikutelma patsaasta oli hämmästyttävän voimakas ja kieli selvästi jonkin olevan pielessä. Kukaan ei vain osannut raportoida yksityiskohtaisesti tuntemuksistaan. Taidegurun mielestä patsaasta tuli yksinkertaisesti epämiellyttävä olo.
Ensivaikutelma oli se tilaisuus, johon Getty uskoi. Jokainen ohjelmistoprojekti kuitenkin lyö täydellisesti laimin juuri ensivaikutelmien tallentamisen. Se on korvaamaton hetki saada uutta tietoa tuotteen hyvyydestä. Hoida homma ja sovi tavasta, jolla uudet ihmiset tutustuvat ensimmäisen kerran tuotteeseen!
Puhutaanko tässä itseasiassa tunteilla testaamisesta? Kyllä puhutaan.
”Kukaan ei vain osannut raportoida yksityiskohtaisesti tuntemuksistaan. Taidegurun mielestä patsaasta tuli yksinkertaisesti epämiellyttävä olo.”
Aivan kaikki eivät suostu edes uskomaan, että nimenomaan tunteilla ja niiden tarkastelulla saa käyttöönsä yhden voimakkaimmista ja tehokkaimmista työkaluista mitä ylipäätänsä on olemassa. Tässä tarinassa olisi säästetty karvan alle 10 milj.
Minulle tunteilla testaaminen tarkoittaa seuraavaa: aikaa on rajallisesti, tehtäviä paljon, lukuisia eri väyliä mitä pitkin voisi lähteä tutkimaan ja testaamaan. Mitä teen? Kaikkia reittejä en voi käydä läpi, koska siihen ei aika riitä. Otan avuksi tunteet. Valitsen kaikista vaihtoehdoista sen joka tuntuu hyvältä. Tällä perusmetodilla eteneminen tuottaa poikkeuksetta hyvän tuloksen ja toisinaan erinomaisen tuloksen. Pulaan se ei jätä.
Kuten esimerkin taideasiantuntijoilla, niin myös muillakin ja varsinkin testaajilla iskee usein epäluottamus omiin fiiliksiin. Tulee tilanteita joissa ns. perstuntuma sanoo, että ”kokeileppa tuota” tai ”se on hyvä idea, tee niin”, mutta sitten niihin tunteisiin ei luoteta ja jälkeen päin sanotaan, että ”minä arvasin, että se olisi pitänyt tehdä noin”. Aivan, et pelkästään arvannut, vaan tiesit, mutta et jaksanut uskoa, että voisit olla oikeassa 😉
Ammattitestaaja,
Tuo ”mä arvasin” -lausahdus on ihan klassikko niin monessa tilanteessa ja paikassa että ei edes pysty laskemaan. Oma vastaukseni testausasioista keskustellessa siihen on aina: ”mikset sanonut mitään?”
Testaajan parhaita ominaisuuksia on osata ja uskaltaa avata suu tilanteessa kuin tilanteessa, vaikka se tuntuu joskus hölmöltäkin.
Jou jou!
Luin tän blogitekstin noin pari viikkoa sitten, sen jälkeen aloitin tosiaan uudessa työpaikassa. Sain eteeni tehtävän, jota minun piti tutkia niinsanotusti ”uusin silmin”. Tämä teksti palautui mieleeni ja käytin ensivaikutelmaa kantavana voimana tehtäväni suorittamisessa. Kirjoitin siitä ylös lontoonkieliseen blogiini (http://how-do-i-test.blogspot.com), koska koko kokemuksen avaaminen olisi liian pitkä pelkkänä kommenttina. Kuitenkin, tämä ensivaikutelma voi todellakin johtaa puolueellisuuteen, mutta se voi olla vahva ase uusien töiden kimppuun käytäessä.
Pekka, olipas taas hyvä kirjoitus niin kuin sinulla on tapana ollut. Kirjoitin sinulle pitkän kommentin, mutta eipäs antanut laittaa kommenttia enää tuossa uudessa blogissa ilman kirjautumista. Aikaisemmin onnistui valita anonymous, mutta nyt sitä vaihtoehtoa en löytänyt ja minulla ei ole mitään noista tunnuksista joita olisi vaadittu. Ensivaikutelma jäi tämän osalta ohueksi, kun oli tehty kommentointi noin vaikeaksi 🙂
Lyhyesti tässä tiivistelmä siitä mitä halusin sanoa. Minä olen ammattitestaaja ja myös ammattipelaaja. Testaus pelimaailmassa kiehtoo minua luonnostaan ja sitä myös harjoitan. Valitettavan usein julkaisija painostaa pelin viemiseksi esimerkiksi joulumarkkinoille vaikka peli ei ole vielä kunnolla testattu ja bugeja on liikaa. Modernin pelin kehityskulut voivat olla helposti luokassa 100M ja näin voimme ymmärtää että miksi kiire on. Mutta tässä se miekan toinen terä juurikin on. Jos mahdollista, niin pelimaailman asiakkaat ovat yksi herkkänahkaisimmista ryhmistä ja tarvittaessa peli vaihtuu kirjaimellisesti muutamalla klikkauksella. Kenelläkään ei ole oikeasti varaa huonoon ensivaikutelmaan, mutta jostain syystä näemme saman kaavan toistuvan joka vuosi ja miljoonia valuu Kankkulan kaivoon.
Valoa tunnelin päässä kuitenkin näkyy ja se ei onneksi ole lähestyvä juna. Hitaasti mutta varmasti pelitalot ja jukaisijat ovat ymmärtäneet sen, että jos pelin kehitys maksaa 100M niin pelkkään loppuvaiheen testaukseen kannattaa sijoittaa vielä muutama kymmenen miljoonaa lisää ja varmistaa asiakkaan onnistunut ja positiivinen ensivaikutelma. Lisäksi se on kaikki säästöä markkinointibudjetissa kun pelaajat kehuvat kilpaa peliä alan foorumeilla ja tekevät Youtube-videoita. Lisäksi pelin eloonjäännin ehdoton edellytys on, että asiakkaat säilyvät pelin ostotapahtuman jälkeen sillä nykyaikaisen pelin tulot tulevat aivan muualta kuin pelkän pelin kertamyynnillä.
Huonoon ensivaikutelmaan ei ole kenelläkään varaa eikä varsinkaan pelimaailmassa.
@Ammattitestaaja: Pannahinen! Hyvä kun huomautit! Nyt saa jokaiikka kommenteerata. 🙂