Mikä on kun ei taidot riitä?
Ilma oli sakea, tunnelma tiivis ja noin 100 kilttiä koululaista nojautui kuuntelemaan väkeviä tarinoita myynnin ihmeellisestä maailmasta. Istuin pari viikkoa takaperin Kenneth Östrebergin myyntikoulutuksessa noin 100 muun innostuneen ihmisen kanssa ja voin suositella koulutusta lämpimästi muillekin (googleen vaan :).
Koulutuksen jälkeen mieleen palasi jostain alitajunnan synkistä syövereistä kysymys, jonka joskus olin kuullut ja autuaasti myös unohtanut.
- Myynti-ihmiset istuvat koulutuksissa opettelemassa myyntitekniikkaa,
- Yritysjohtajat istuvat koulutuksissa opettelemassa strategiaa ja johtamista,
- Koodaajat istuvat koulutuksissa opettelemassa kehitysprosesseja ja
- Testausihmiset istuvat koulutuksissa opettelemassa testaustaitoja.
Sehän on vain hienoa, että ihmiset haluavat opiskella tullakseen paremmaksi omassa ammatissaan. Mutta mikä on kun kuitenkaan eivät taidot riitä?
Vain kourallinen kaupparatsuista on joskus opiskellut ostamisen psykologiaa. Vain harva yritysjohtaja heittäytyy duunarin arjenkuvaa viikkopalaveria pidempään. Ja entäpä testaaja? Moniko testaaja on joskus innostunut kasvattamaan tietojaan esimerkiksi liiketoiminnan rakentamisessa tai markkinoinnissa? Osa testaajista ei ole perehtynyt edes koodaukseen koskaan.
Lähes poikkeuksetta urallaan parhaiten menestyvät ihmiset ovat joskus opiskelleet tärkeimmän sidosryhmänsä sielunelämää.
Ketä sinä palvelet? Olisiko seuraavaksi syytä opiskella hänelle tärkeitä asioita?
Todellakin niin totta. Tämän huomaa niin projekteissa kuin ohjelmistoissakin. Jos esimerkiksi ohjelmoija olisi tehnyt alkuperäisen määrittelyn, tavannut loppukäyttäjät, katsellut niiden päivittäistä toimintaa, tehnyt ohjelmakoodin, testannut sen, asentanut sen tuotantoon, käyttökouluttanut loppukäyttäjät (tärkeä!), sekä sen jälkeen tukenut tuotetta vielä viisi vuotta. Niin saattaisipa tulla paljon tasokkaampaa softaa. Monesti sanotaan että devopsit ratkaisisivat tämän ongelman, mutta sehän on vasta yhden osa alueen fuusio. Kokonaisuuden hallinta antaa paljon paremmat eväät. Samalla tulee myös miettineeksi niitä ongelmia jo määrittelyssä, jotka tulevat esille vasta vuosien käytön jälkeen. (mm. erilaisten taulujen tietojen poistaminen, inaktivointi, arkistointi, temp tietojen siivoaminen. Käyttöliittymät joissa onkin miljoonia tietueita muutaman kymmenen testitietueen sijaan jne.)
Hyvä topikki! Eikä tässä mun mielestä tarvi mennä kovin syvälle psykologian kiemuroihin. Käytännöllinen lähestyminen riittää pitkälle.
Testaajilla tämä tarkoittaa ainakin sitä, että pitäisi ymmärtää minkälaista bugirapsaa koodarit arvostaa. Jotakin voi arvailla, mutta jo lyhyt keskustelu aiheesta koodarin kanssa auttaa paljon.
Puhut täyttä asiaa! Tämä pätee alalla kuin alalla – sama asia tuli usein esille esim. hotelli-ravintolassa, jossa pohdittiin että kokkien olisi syytä tietää tarjoilijan ammatista, myyntityöstä ja markkinoinnista ja taas päinvastoin. Tässä on kyse yrityskulttuurista ja sisäisen tiedon siirtämisestä työntekijältä toiselle – keskustelun kautta. Mikään hyvä markkinointitempaus tai myyntitempaus ei voi onnistua ilman että asia on ensin ymmärretty työntekijätasolla ja sitä varten nykypäivänä meidän kaikkien olisi hyvä ymmärtää paremmin toistemme työtä.
Naulan kantaan kaikki! Nykyaikainen tietojärjestelmien ylitarjonta vieraannuttaa meitä toisistamme samoin kuin erikoistuminen pelkästään oman tontin hoitamiseen. Prosessit, strategiat ja työkalut pyrkivät erottamaan tekemisestä sen tärkeimmän, eli ihmisen.
Inhimillisen komponentin poistamista vastaan on mahdollista työskennellä. Siihen tarvitaan ihmiskunnan perinteistä tärkeintä, eli tarinankerrontaa.
Testaajan on syytä kuulla kehittäjän huolet ja tarina kuljettaa niitä kirkkaimmin. Myyjän on aivan ensiarvoisen tärkeää kuulla ostajan huolet, jotta ne voi ratkaista. Johtajan työssä keskeisintä on kuulla henkilöstön huolet ja niidenkin kuljettamisessa tärkeintä ovat tarinat.
Opiskelun tärkeyttä voi tuskin painottaa riittävästi. Myös muut perspektiiviä kehittävät toimet ovat tärkeitä. Opiskelu pitää sisällään valtavan määrän asioita alkaen koulun penkistä aina itse arjen elämiseen.
Steve Jobs kertoi nuoruuden LSD-kokemuksensa olevan yksi hänen elämänsä tärkeimmistä kokemuksista.
http://en.wikipedia.org/wiki/Steve_Jobs
Jobsin lausunto on mietityttänyt minua usein, sillä Jobs oli yksi niistä harvoista ihmisistä maapallolla joka saavutti lähes kaikein mitä menestyksen mittareilla voidaan mitata.
Kiitos Ammattitestaaja,
Steve tosiaan purki elämänsä kokemukset tarinoiksi, jotka ovat relevantteja ja kiinnostavia meille muille. Mies oli koulunsa käynyt siinä ketä hän haluaa palvella.