The Artist Formerly Known as Kriitikko

Eräänä kauniina päivänä musiikkikriitikko käveli säveltäjän kotiin ja antoi palautetta säveltäjän viimeisimmästä tuotoksesta. Säveltäjä otti musiikkikriitikon mielipiteet huomioon. Tietyt osiot hylättiin, toisia hieman muutettiin.

Seuraavaksi musiikkikriitikko vieraili sanoittajan luona. Musiikkikriitikko kävi yhdessä sanoittajan kanssa läpi sanojen rytmitystä ja tavujen suhdetta melodiaan. Sanoituksia viilattiin.

Luottavaisena bändi asteli studioon. Musiikkikriitikko istui tarkkaamossa ja pisti kunkin muusikon tekemään useita ottoja. Tässä bändissä ei vedetä ns. “ykkösellä purkkiin”.

Musiikkikriitikko ei vielä tähänkään tyytynyt. Bändi oli jo hommansa tehnyt, mutta musiikkikriitikko hieroi vielä lopullista miksausta ja masterointia pitkän tovin.

Musiikkiriitikko oli vanhan koulun miehiä. Ei mitään mp3-sukupolvea. Olennainen osa taidekokonaisuutta on myös levyn kansitaide. Luonnoksia tehtiinkin useita, ennen kuin lopputulokseen voitiin olla tyytyväisiä koko bändin voimin.

No, todellisuudessa musiikkikriitikko astuu kuvioihin vasta, kun levy on valmis ja julkaistu. Parhaat bändit kuitenkin hierovat taideteostaan luomisprosessin jokaisessa vaiheessa hartaudella ja miettivät jokaisen pienenkin yksityiskohdan useista eri näkökulmista. Lopulta kreditit saavat ainakin säveltäjä, sanoittaja, sovittaja, kunkin instrumentin soittaja, tuottaja, äänittäjä, miksaaja, masteroija ja kansitaiteilija. Kriitikoita ei mainita.

Onko ohjelmistoprojektisi testaaja pelkkä kriitikko? Mikäli on, ehkä olisi aika ottaa rooli puheeksi hänen kanssaan ja miettiä, miten testauksesta saadaan täysi hyöty irti mestariteoksen luomisessa.

P.S. Kiitokset inspiraatiosta blogiamme nimimerkillä “Devaaja” kommentoineelle. Me soitetaan samassa bändissä 😉