Irtiotto itsestäänselvyyksistä voi pelastaa projektin
S.E.P.P.O. -framework #3/5, P = Projection
Välittömät kokemukset (E = Experience) eivät ole kaikki kaikessa. Ihmisen mieli on erikoinen mekanismi, joka sisältää paljon opittuja asenteita ja käyttäytymismalleja. Se luo päivittäin massiivisia määriä automaattisia ajatuksia, joiden olemassaolosta emme ole lainkaan tietoisia. Kaikki ne ajatukset, joita pidämme itsestäänselvinä, luovat katseemme eteen linssin, joka vääristää tilanteita ja kokemuksiamme. Asenteemme ja mielipiteemme luovat Platonin vertauskuvallisen luolan, jossa ihmiset erehtyvät luulemaan luolan seinällä liikkuvia varjoja todellisuudeksi.
Asiat, joita pidämme tärkeinä, eivät välttämättä ole todellisuudessa lainkaan tärkeitä. Itsestäänselvyydet ovat tie kadotukseen.
Usein koemme tärkeyden tunteita sellaisten asioiden suhteen, mitä meitä edeltäneet ihmiset ovat havainneet tärkeiksi. Itsestäänselvinä asioina emme uhraa ajatuksia niiden todenperäisyydelle tilanteessa, joka kantaa nimeä nyt. Kannamme mukanamme sokeita uskomuksia, joihin toiset ihmiset ovat uskoneet sen sijaan, että tarkastelisimme tilannetta sellaisena kuin se todella on. ”Testaus täytyy suunnitella etukäteen.” Hyvin harvan tuotteen käyttäjä suunnittelee käyttösessiotaan etukäteen. ”Testaajan on tunnettava tekninen vaatimusmäärittely läpikotaisin.” Hyvin harvalla käyttäjällä on käsissään teknistä vaatimusmäärittelyä, puhumattakaan innosta lukea edes yhden sivun mittaista ohjetekstiä. ”Laadukasta testausta ei voi tehdä pelkän bisneslogiikan ymmärtämisen kautta. Tarvitaan jotain lisää!” Bisneslogiikka ja tuotteen olemassaolon tarkoitus on lähes väistämättä ainoa, mikä käyttäjällä on mielessään.
Hyvä testaaja osaa hyvällä maulla kyseenalaistaa myös itsestäänselviä asioita.
Testaajan ensisijaisesti tärkein tehtävä on asettua käyttäjän saappaisiin, ja mukautua tarkastelemaan tuotetta sieltä käsin. Usein käyttäjän näkökulmasta katsottuna on havaittavissa järisyttävä määrä ongelmia, mitä vaatimusmäärittelyissä ei ole otettu huomioon. Useimmiten nämä ongelmat ovat erittäin liiketoimintakriittisiä, jotka tuotantoon päästessään haaskaisivat paljon aikaa ja rahaa jälkipyykissä.
Useat softaprojektit laahaavat aikatauluistaan jäljessä ja tuottavat laadutonta jälkeä, koska niissä vaikuttavat ihmiset uskovat sokeasti itsestäänselvyyksiin. Testaajan asettuminen oikeaan mielentilaan – vaikkakin projekti olisi raa’asti myöhässä – voi pelastaa vielä häkellyttävän paljon.