Tasonkorotukset seuraavat tragedioita
Lentävä linnoitus oli yksi yhdysvaltain ilmavoimien kunnianhimoisimmista hankkeista 1930-luvulla. Kyseessä oli maailmansodan tarpeisiin valmisteilla oleva pommikone, jonka piti kääntää pelilauta päälaelleen. Kapteeni Pete ’Ployer’ Hill miehistöineen toimi testaustiiminä rutiinilennolla. Jokin meni kuitenkin pahasti pieleen. Kone syöksyi maahan ja miehistö menehtyi.
Kokemuksesta kauhistuneena Boeing käynnisti mittavan onnettumuusanalyysin. Tutkinta paljasti, että onnettomuuden taustalla oli inhimillinen unohdus. Miehistö oli unohtanut vapauttaa siivekkeiden asennossa pitämiseksi tarkoitetut tukirakenteet. Uudentyyppisen lentokoneen monimutkaisuus ylitti ylivoimaistenkin pilottien kyvyt. (Lue lisää tästä tarinasta)
Tasonkorotuksilla on kuitenkin tapana seurata tragedioita. Nyt lentoteollisuus on kiistatta maailman turvallisin matkustusmuoto.
Nokian tuho ja nousu noudattavat samankaltaista käsistä. Luin juuri Risto Siilasmaan Paranoidi Optimismi -kirjan. Jäin suu auki ihmettelemään, miten nopeasti kaikki lopulta kävi.
Maailmanlaajuisesta markkinajohtajasta konkurssihuhujen kohteeksi oli vain kahden vuoden matka. Palavalta lautalta ei ollut enää pitkä matka puhelinbisneksen hätälaukaisimen vetämiseen. (Lue lisää tästä tarinasta)
Tasonkorotuksilla on kuitenkin tapana seurata tragedioita. Tänään Nokia on vain ohuella marginaalilla maailman toiseksi suurin verkkoinfran toimittaja ja työllistää 101.083 ihmistä kansainvälisesti.
Kesän 2007 piti olla 25-vuotiaalle Marissa Jaakolalle unelmien täyttymys. Vastavalmistuneena, merkonomin tutkinto taskussa hän sai elämänsä tilaisuudelta kuulostavan työtarjouksen asianajotoimistosta. Kansainvälinen työ ja kokemuksia tarjoavat haasteet lupasivat hyvää. Esimiehen kanssa tehty Työmatka Tunisiaan kuitenkin muuttui painajaiseksi. Yhdessä iltapäivässä Marissa päätyi unelmien työstä ihmiskaupan uhriksi. (Lue lisää tästä tarinasta)
Tasonkorotuksilla on kuitenkin tapana seurata tragedioita. Kuin ihmeen kaupalla Jaakola selvisi vankeudesta takaisin suomeen. Tänäpäivänä hän on kertonut tarinansa jo kirjan ja elokuvankin muodossa. ”Jos yksikin ihminen välttää saman kohtalon tai vapautuu tämän ansiosta, olen kiitollinen” hän sanoo.
Seuraava talouden taantuma tai disruptio toimialassa, jossa työskentelemme tulevat aivan vastaavalla tavalla tarjoamaan tragedoita ja niiden jälkeen tilaisuuksia tasonkorotuksille. Tragedioita on joskus hyvin vaikeaa välttää, mutta onneksi peliä voi virittää niin, että tasonkorotukset tulevat todennäköisemmin.
Esimerkiksi useimmat ihmiset keneltä kysyn koneoppimisesta tai tekoälystä testauskonferensseissa ovat sitä mieltä, että se tulee muuttamaan perustavalla tavalla heidän toimialaansa tai työelämäänsä. Siitä huolimatta vaikuttaa siltä, että vain noin yksi sadasta on yrittänyt tietoisesti opiskella, mistä koneoppimisessa on konepellin alla kysymys. Eikö olekin omituista?
Tämän tietäen, mihin kohtaan kalenterissasi voisit priorisoida aikaa todennäköisyyksien peukaloimiseen puolellesi?
Boeingin ratkaisu blogissa mainittuun ongelmaan oli yksinkertaisesti tarkistuslista. Ilmailussa luotetaan edelleenkin tarkistuslistoihin, eikä toimita muistin varassa.
Kiitos Ville. Jäbä osui naulan kantaan. Tästä aiheesta varsin syväluotaavaa kirjaa suosittelen usein testaajille. Atul Gawande – Checklist Manifesto.