Yhteinen etu ja todistustaakka

“Hirvi!” kuuluu pelkääjän paikalta. Kuski ei paina jarrua vaan kysyy ensin “Missä?”. Tottakai eläin on ensin nähtävä omin silmin ennen kuin painetaan jarrua. Tietenkään näin ei aina tieliikenteessä käy, mutta tuotekehityksessä tämä on arkipäivää.

Virheitä on kahdenlaisia. Niitä jotka tapahtuvat systemaattisesti ja niitä jotka tapahtuvat toisinaan. Jälkimmäiset ovat sitä sarjaa jonka tapahtumiseen olosuhteiden ja ajoitusten täytyy osua erityisen hyvin kohdalleen että virhe ilmenee.

Tällaisten virheiden raportointi on työlästä ja korjaaminen vielä työläämpää. Usein nämä virheet jäävätkin pitkäksi aikaa hoitamatta. Virheraportteja pallotellaan tuotekehityksestä testaukseen ja takaisin.

Developer: Could not reproduce, please retest on build 5
Test engineer: Still happens on 1 out of 10 tries
Developer: Could not reproduce, please retest on build 6, please provide a screenshot
Test engineer: Still happens… Did you even investigate?

Kallisarvoista aikaa kuluu tyhjänpäiväiseen pallotteluun todellisen syyn tutkimisen sijaan. Erityisesti tämä ongelma kertaantuu multi-site projekteissa, joissa kehitys tehdään kahdella aikavyöhykkeellä. Virheiden pallottelu saattaa kestää viikkoja ilman todellisia ratkaisuja.

Miksi testaajalla niin usein on raskas todistustaakka siitä että virhe todellakin ilmaantuu? Täytyy tuottaa kuvankaappauksia tai jopa videoita virheestä ennen kuin devaus oikeasti ottaa ongelman tutkintaan. Ongelma täytyy siis ensin omin silmin nähdä. Joskus testaajan on jopa kaivettava speksit esiin ja osoitettava niistä että raportti on todellakin vika eikä feature. Lopulta ongelmien selvittely tällä tavalla eskaloituu myös organisaatiossa ylöspäin ja ratkaisujen kustannukset kasaantuvat.

Tällaiset tilanteet johtuvat siitä että testaus ja tuotekehitys ovat niin usein napit vastakkain. Ei ole keskustelua, kommunikaatio ei ole pelannut ja tuotteen etu on unohtunut.

Laita siis tuotekehityksen tiimit taistelemaan yhdessä lopputuotteen eteen sen sijaan että ne kilvoittelisivat keskenään. Hoida homma herättämällä koko projekti ajattelemaan asiat loppukäyttäjän näkökulmasta.