Kenen työtä kannattaa tehostaa?

Talouselämän “Minä Väitän” osastolla NSN:n johtajat puivat Suomen kilpailukykyä. Avainsanana tässäkin tapauksessa komeili tuottavuus. Teksissään Ilkka Lakaniemi ja Anne Larilahti nimittäin väittävät että suomalaisten yritysten kyvyssä ottaa käyttöön ja hyödyntää tietotekniikkaan on vielä paljon tekemistä.

Olen heidän kanssaan samaa mieltä. Uskallan jopa väittää että usein päätökset pitäytyä vanhoissa menetelmissä tai työkaluissa syntyvät mukavuuden halusta. Toiminnan kehittämishankkeiden ja järjestelmämuutosten lykkäämistä tai hylkäämistä on helppoa perustella vaikkapa taloudellisilla näkökohdilla, mutta väitän että todellisuus on toinen.

Muutos on työlästä, muutoksesta aiheutuu riskejä ja joku kantaa myös vastuun. Oikeastaan vastuukaan ei ole sitä suurinta herkkua. Kaikkein mukavinta olisi pysyä tutulla ja turvallisella maaperällä. Mukavuusalueella. Onhan se toiminut tähänkin asti ! ?

Entäpä sitten kun uskallus ja innostus on lopulta saatukin riittämään muutokseen? Uusi tietotekninen ratkaisu on valittu työskentelyn tehostajaksi ja on käyttöönoton aika. Käyttäjiä alkaa ahdistaa ja muutosvastarintaan käydään ennen kuin työkalut ovat edes koulutusvaiheessa. Johdon esittelemät muutokset aiheuttavat lähes poikkeuksetta vastareaktoita henkilöstön keskuudessa. Mistä tämä johtuu?

Lakaniemi ja Larilahti esittivät että olisi tärkeää hankkia valmiuksia teknologian käytön laajentamiseen yritysten sisällä.

Tämän tulisi tapahtua niin, että tietotekniikka tehostaa koko henkilöstön toimintaa, ei pelkästään johdon tai tiettyjen asiantuntijaryhmien.

Johtuisiko vastarinta siis tottumuksesta? Työntekijä on tottunut siihen että tietotekniikka ei tehostakaan oman pelikentän toimintaa vaan se saattaa jopa työllistää lisää. Valitettavasti useimpien työkalu-uudistusten voittajana selviää ainoastaan johtaja joka saa kätevät raportit ja hyvät seurantatyökalut. Ratkaisun myyjä (*) on siis tehnyt työnsä hyvin kohderyhmässä. Tässäpä siis haaste:

Uskalla vaatia enemmän kun ensi kerralla käynnistätte toiminnan tehostamishankkeen! Vaadi ensimmäisenä että valitsemasi ratkaisu oikeasti tehostaa koko käyttäjäkunnan työskentelyä. Lopulta huomaat että myös muutosvastarinta vähenee ja organisaatiosi uskaltaa opetella uutta.

(*) Myyjällä tarkoitetaan tässä tapauksessa sitä tahoa joka on onnistuneesti ajanut uuden ratkaisun käyttöönottopäätöksen läpi. Ajatuksen myyjä voi siis tulla myös organisaatiosi sisältä.