Huono laatu maksaa joka päivä

Jos softakehitystä ja laatua ei voi mitata rahalla, niin millä sitten?

Oletetaan että sinulla on softatuote ja yksi 10 hengen softankehitystiimi. Tuote pitää päivittää uuteen versioon neljä kertaa vuodessa ja päivitysten asentaminen asiakkaille on hoiduttava mutkattomasti.

Jokainen virheestä johtuva myöhästyminen toimituksen valmistumisessa viivästyttää koko projektia 3 päivää. Se vaatii koko tuotekehitystiimin työpanoksen. Maltillisella 50 euron tuntihinnalla viivästys kustantaa 11000,-/laaki. Lisäksi se myöhästyttää seuraavan tuotekehityssyklin aloitusta ja pakottaa asennustiimin pyörittelemään peukaloitaan. Ja taksamittari raksuttaa.

Jokainen vakava asiakasreklamaatio työllistää tuotetukeasi 2 tuntia, tuotekehitystä ja testausta fiksien muodossa 3 päivää. Hinta 1200,-/laaki. Lisäksi se vaikuttaa negatiivisesti yrityksesi imagoon!

Jokainen uusi asiakas, joka takuuaikana valittaa toimituksesta, työllistää asennustiimiäsi 5 päivää lisää. Hinta 1900,-/laaki.

Esimerkiksi 15 tarpeetonta asiakasreklamaatiota vuodessa, 3 virheestä johtuvaa myöhästymistä ja 4 uuden asiakkaan reklamaatiota takuuaikana kustantavat vuodessa yhteensä 58600,-

Järkevästi rakennettu testaus maksaa itsensä aina takaisin.