Mitä Kimi tekee seuraavaksi?

Kimi Räikkösen tulevaisuutta on pohdittu maailman urheilutoimituksissa ja kotisohvilla kovasti. Kiihkeänä formulafanina myös minä olin tuijottanut viikkokaupalla laskuria ja lähtölaskentaa osoitteessa WhatWillKimiDoNext.com.

Odotus päättyi eilen kello 12:00. Sydän pamppaillen tuijotin laskurin pysähtymistä nollan kohdalle ja klikkasin alle ilmestynyttä linkkiä. Uteliaisuus tuntui sietämättömältä. Mitähän Kimi tekee seuraavaksi?

Antikliimaksi oli massiivinen. Linkki ei auennut. Kohdesivusto oli mennyt nurin käytännössä välittömästi kello 12 jälkeen.

Myöhemmin selvisi, että kyseessä oli maineikas suomalainen muotialan yritys Makia ja sen hurja markkinointikamppanja. Makia oli rakentanut uuden malliston yhteistyössä Kimin kanssa ja saanut maailman urheilumediat seuraamaan silmä tarkkana kamppanjan toteutumista! Markkinoinnin kannalta tempaus oli verraton. Oikea menestystarina, sanoisin. Mutta jokin meni vikaan.

Makian verkkosivut ovat varsin tyylikkäät ja ovat varmasti kestäneet tähänkin asti käyttäjävirran vaihtelua hyvin. Mutta mitä tapahtuu, jos käyttäjämäärä 100-kertaistuu hetkessä? Mitä tapahtuu, kun markkinointi vihdoin vuosien uurastamisen ja panostusten jälkeen osuu kultasuoneen?

Leijonan osa sijoitetusta energiasta, ajasta ja rahasta valuu hukkaan. Huippuhetkellä brändin olisi pitänyt paistatella parrasvaloissa, mutta tilalla onkin pimeys.

Osan ongelmista selittää toki Makian ajatusmalli nopeasta oppimisesta. Makian sivuilla summataan motto näin:

20121018-091807.jpg

Mielestäni ei ole väärin ottaa opiksi myös muiden tekemistä virheistä. Se tuskin olisi haitannut Makian markkinointijohtajaakaan hirveästi.

Markkinointikampanjan toteutuksessa on aina syytä miettiä kaikki “entä jos” -skenaariot. Red Bullilla oli varmasti mietittynä skenaario “Entä, jos Felix Baumgartnerin laskuvarjo ei aukeakaan?“.

Entä, jos sinun kampanjasi oikeasti onnistuukin? Oletko jo testannut, että verkkosivusi varmasti kestää kuormituksen?