Turvallisuuden tunne joka on vain harhakuva

Savonsanomat.fi oli nurin viimeviikon koulu-uhkausten kiihdytettyä ihmisten tiedonjanoa. Savon Sanomien, kuten muidenkin uutispalveluiden pääasiallinen tavoite on saada klikkauksia. Liiketoiminta riippuu kävijävirrasta. Joskus tehdään jättimäisiä markkinointikampanjoita tavoitteen saavuttamiseksi, toisinaan joku idiootti hoitaa hommat mediatalojen puolesta esimerkiksi esittelemällä uusia silareita kuvissa tai uhkaamalla jotain koulua pommilla.

Jokainen verkkotoimituksen johtaja toivoo salaa perähuoneessaan, että juuri tällä kertaa omasta jutusta tulisi hitti ja kävijämäärät räjähtäisivät käsiin. Siksi otsikointi onkin verkkouutisissa niin raflaavaa.

Hämmästyttävää kuitenkin on kuinka harvassa verkkopalvelussa on lopulta on varauduttu todellisiin menestystarinoihin. Ja tämä ei edes riipu toimialasta.

Kaikkein suosituimmissa verkkopalveluissa äkillisistä kävijäpiikeistä on huolehdittu jo etukäteen. Lisäksi palveluiden kestoa koetellaan jatkuvasti vihamielisen ympäristön varalta.

Googlen työntekijät testaavat säännöllisesti palvelinkeskusten varotoimia tekemällä hyökkäyksiä. Niissä esimerkiksi häiritään tietoverkkoja tai puhkotaan jäähdytysvettä kuljettaviin putkiin reikiä. Aivan vastaavalla tavalla myös verkkopalvelu Netflix on jatkuvan haasteen alla. Netflixin Chaos Monkey työkalu hyökkää sattumanvaraisesti palvelinten kimppuun 1000 kertaa viikossa.

Selityksiä laiminlyöntiin löytyy satojen toimistopöytien takaa. Testaaminen on niin vaivalloista. Se maksaa varmaan liikaa rahaa ja aikaa. Ja sitäpaitsi palvelumme on toiminut ihan hyvin tähänkin asti. Voin kertoa, että mikään näistä ei pidä paikkaansa. Väitän, että ainoa syy laiminlyöntiin on rajallinen ryhtymiskyky.

Jokainen maalaisjärjellä varustettu ihminen tietää, että harjoitus tekee mestarin. Kuitenkin verkkopalveluiden kohdalla harjoittelu lyödään aina laimin. Koska kaikki on tähänkin asti toiminut, niin tuudittaudutaan turvallisuuden tunteeseen, joka on vain harhakuva.