Jos pelikaani menee turbiinin läpi

U-2 on Lockheedin 1950-luvulla kehittämä vakoilukone. Alunperin kone kehitettiin erityisesti Neuvostoliiton vakoilemistehtäviin kylmän sodan aikana. Erityistä koneessa on sen kevyt rakenne ja aikaansa nähden huima maksimilentokorkeus. U-2:lla pääsi jopa 100.000 jalan (30,5km) korkeuteen.

US_Air_Force_U-2_(2139646280)

Noin kova lentokorkeus ei ole aivan tyypillinen nykypäivän lentokoneillekaan. Los Angelesin lentokentällä saatii kokea tämä totuus karvaasti.

Lennonjohtojärjestelmää ei ollut suunniteltu käsittelemään U-2:n lentokorkeuksia ja tekniikka petti

Järjestelmä tulkitsi yksinkertaisen softavian vuoksi vakoilukoneen lentokorkeuden hyvin matalalle. Tämä puolestaan pakotti järjestelmässä ketjureaktion kaikkien muiden koneiden uudelleen reitittämiseksi. Järjestelmä ei kestänyt aiheutunutta kuormaa ja koko eteläisen Kalifornian lennon ohjaus laamantui tunniksi.

Pelkästään Los Angelesin kentällä jouduttiin perumaan 27 lentoa, 27 muuta lentoa ohjattiin toisille kentille ja 212 lentoa myöhästyi dramaattisesti.

Esimerkiksi yksi lento L.A:sta New Yorkiin kustantaa lentoyhtiölle $56.400.

Yhdellä kentällä peruuntuneiden lentojen kokonaiskustannus voi siis nousta jopa 1.500.000 dollariin muista seurannaisvaikutuksista puhumattakaan.

Tuolla rahalla kalliskin ($150/h) testauskonsultti paiskoisi hommia 10.000 tuntia. Se tekee yli 1350 työpäivää!