Testaus ei taputtele selkään
Liiketoiminnan kehittämiskonsultin tehtävä ei ole taputella asiakasta selkään ja sanoa, että tässä firmassa on hommat hyvin hoidossa. Konsultti arvioi firman toimintaa armottomasti, etsii kehityskohteita ja nostaa ongelmat esiin.
Vaan eikös kuulostakin testaukselta?
Testauksen tehtävä ei ole tuottaa todisteita siitä kuinka hyvää softaa tässä vaiheessa onkaan saatu aikaan. Testauksen tehtävä on täsmälleen sama kuin edellä mainitulla konsultilla. Nostetaan kissa pöydälle ja katsotaan mistä kohdin ja millä tavoin softaa kannattaa lähteä parantamaan. Kaikissa projekteissa tietenkään näin ei käy.
Väitän, että testauksen tuloksilla on taipumusta värittyä aina kun testaus toimii osana tulosvastuullista kehittäjätiimiä. Jos en aivan väärin muista, niin Qentinelin Esko Hannula esitti taannoin lehtihaastattelussa rakennusteollisuuteen liittyvän kysymyksen:
Päästäisitkö sinä rakennuttajan tekemään myös kiinteistösi rakennustarkastuksen?
Minä en päästäisi. Minusta on älytöntä toteuttaa suuria tietojärjestelmähankkeita tilaamalla kaikki palvelut, toteutuksesta testaukseen, samalta toimittajalta. Menestyvätkö tällaiset hankkeet oikeasti hyvin vai onko puutteita kokemusten keräämisessä?
Saat paremmat tulokset tietojärjestelmähankkeestasi erottamalla testaus tuotevastuusta.