Rietas Suhde Joulukalentereihin
Muistatko vielä miltä lapsena tuntui joulukuun ensimmäisenä päivänä? Kun heti aamulla sai silmät loistaen juosta avaamaan kalenterista ensimmäisen luukun? Voi sitä ilon päivää, kun luukun takaa paljastui pieni runo ja hassu kuva enkelistä.
Ei ole enää joulukalenterit entisellään. Kuun alussa Kauppakeskuksessa pistäytyessä saattoi bongata ainakin suklaakalentereita, legokalentereita, kaljakalentereita, teekalentereita, korukalentereita ja Babylisin huulirasvakalentereita. Yhden seksiasentokalenterinkin bongasin. Se huvitti kovasti.
Heti perään mieleen palasi oman lapsuuteni kompastuskivi. Suklaakalenteri oli usein ihan tekemätön paikka. Se oli kauluttu luuhun asti jo ennen ensimmäistä adventtia.
Mutta miksi tämä paljastus on sitten tärkeä?
Eikö olekin niin, että ihmisillä on joskus taipumus rohmuta uudet ja upeat asia nopeasti ja loppuun asti? Sen jälkeen uudesta ja upeasta tulee odotusarvo. Netflixissä sarjat katsotaan kausi kerrallaan ja sitten harmittaa, jos seuraava kausi tuleekin vain kerran viikossa. Miten vanhanaikaista.
Tästä syystä sanonkin, että upeilla asioilla on puoliintumisaika ja se käy vuosi vuodelta lyhyemmäksi.
Ennen oli upeaa päästä modeemilla internettiin. Nyt hermot voivat mennä sekunnissa jos netti ei nakutakaan odotustemme tasolla. Totumme uuteen yhä nopeammin ja pian odotusarvomme ottavat kiinni kaiken, mikä aluksi oli niin upeaa.
Pohdin tätä siksi, että kokemukseni mukaan softaprojektin onnistumiselle on kaksi keskeistä tekijää.
Aluksi ratkaisevaa on se kuinka upean ensivaikutelman toimittamanne tuote synnyttää. Onko se sellainen, että asiakkaasi paitsi oikeasti haluaa käyttää sitä, myös maksaa laskut?
Toinen tekijä nousee vielä ratkaisevammaksi, koska kuitenkin on niin, että uutta ja upeaa ei ole mahdollista toimittaa joka päivä. Se kiteytyy kysymykseen: Kuinka luotettavasti tuotteenne toimittaa sen, minkä lupasitte?
Nämä kaksi kysymystä tiivistävät sen, mistä suuremmoiset softatuotteet ja häikäisevästi onnistuvat projektit syntyvät.
Koska pintaraapaisut eivät sovi meille Provella, aloitimme asiaan liittyvän tutkimusmatkan ja niin syntyi eeppisin ohjelmasarja ikinä. AamuQAQA.
Lue lisää tästä ja liity sisäpiiriin: prove.guru/aamuqaqa
Hyvää Joulua ystävät!