Kokemus kertoo kannattavaa tarinaa
S.E.P.P.O. -framework #2/5 (E = Experience)
Tilanteesta (S = Situation) syntyy aina tunne, jota ihminen peilaa kokemuksiinsa. Jokainen tähän maailmaan synnytetty tuote on uhrattava käyttäjien aikaisempien kokemusten alttarilla, ennen kuin käyttäjä pystyy muodostamaan mielikuvan tuotteesta: tykätäkö vai ei? Toisin sanoen, käyttökokemus muodostuu siitä, kuinka käyttäjän odotukset vastaavat todellisuutta.
Kokemukset ovat valikoituja muistoja, joista tislaamme kaikki odotuksemme.
Jos odotusten ja todellisuuden välillä avautuu ammottava kuilu, uutena muodostuva kokemus ei välttämättä ole positiivinen. ”Aikaisemmin käyttämäni aktiivisuusmonitori on antanut nopeammin palautetta päivästäni… Netflix tekee tämän asian aivan toisin… Verkkokaupan hitaus on alennusmyynnin alkaessa tuskallista verrattuna eiliseen… Mainoksessa tämä hampurilainen näytti paljon muhkeammalta…” Kokemus, jonka muodostamme, kumuloituu aikaisempien kokemustemme päälle. Uusi kokemus synnyttää aina uudenlaisen tilanteen, joka synnyttää puolestaan uuden kokemuksen.
Kenenkään kokemuksia ei pysty kopioimaan sanojen rajoittuneeseen muotoon. Mikään speksauksen määrä ei riitä kattamaan tilanteita, mitä tuotteen todellisessa käytössä tulee vastaan, puhumattakaan käyttäjien sisäisestä kokemusmaailmasta. Testauksen tärkeimpiä tuloksia missä tahansa tilanteessa ovat testaajan kokemukselliset havainnot hänen tietoisuudessaan tapahtuvista ilmiöistä.
Suomeksi sanottuna testaajan fiilis on merkitsevä tekijä minkä tahansa tuotteen onnistumisessa!
Testaajan luottamus omaan välittömään kokemukseen tuotteen toimivuudesta on väistämättä linjassa käyttäjän luottamukseen omasta välittömästä kokemuksestaan. Kokemus ei välttämättä ole muodollisesti sama kahden eri ihmisen välillä, mutta kokemuksen muodostumisen prosessi on sama. Ei ole mitään järjellistä syytä, miksi testaajan henkilökohtainen kokemus tulisi ohittaa.
Testaaja on parhaimmillaan, kun hänen työnsä tulokset perustuvat omaan, henkilökohtaiseen kokemukseen. Jos jokin asia tuntuu vialliselta ja harmittaa, mikään määrä teknistä vaatimusmäärittelyä ei pysty tuota harmitusta poistamaan.