Lataa ja varmista: taistelu showstoppereista?

Olen intohimoinen pelaaja, kuten viimeviikon tekstistäkin saattoi päätellä. Pelasin taannoin Biowaren tarunhohtoisen Mass Effect -pelisarjan oikein kunnolla ja tunteella.

Aivan alussa hypätään komentaja Jack Shepardin saappaisiin ja lähdetään tutkimaan avaruutta SSV Normandy -nimisellä aluksella. Pian Shepard joutuu tapahtumien keskiöön, sillä hän löytää viitteitä muinaisesta pahuudesta, joka uhkaa tuhota elämän koko galaksissamme.

Tietenkään kukaan ei usko Shepardia. Sankarin viittaa kantaen hän alkaa koota ympärilleen liittolaisia paljastaakseen pahan alkuperän. Tukijoukot ovat eri alojen ehdotonta eliittiä. On tekniikan tuntijoita, sotureita ja taikureita joka lähtöön.

Lopulta paha saa hämmentävästi softabugia muistuttavat kasvot ja vihollisen tuhoaminen voi alkaa.

Reaper

Mass Effect, kuten niin monet muutkin roolipelit toistavat tutun tarinan kaaren.

  1. Yksinäinen sankari kohtaa pahikset, mutta kukaan ei usko
  2. Sankari kokoaa ympärilleen liittolaiset
  3. Yhdessä kerätään todisteet ja pahis paljastetaan
  4. Lopuksi käydään eeppiseen viimeiseen taisteluun voitosta!

Kun asiaa pysähtyy tarkemmin ajattelemaan, niin joudun pyytämään anteeksi. Väitin taannoin, että testaajan työn tärkein tulos ovat bugit. Latteaa ja tylsää. Työtä, jolta puuttuu tarkoitus.

Itseasiassa Shepardin tarina kertoo myös testaajan arkipäivästä. Eeppisen tason show stopper -bugeista löytyy yleensä aluksi vain hento aavistus. Viitteet sen olemassaolosta saadaan testaamalla. Liittolaiseksi täytyy värvätä softakehitystiimistä asiantuntijoita. Lopulta eeppinen bugi paljastetaan ja koko tiimin yhteisellä ponnistuksella se tuhotaan.

Aivan sama vedätkö aamulla päällesi säihkyvän haarniskan, avaruuslaivaston univormun tai printtipaidan ja pellavahousut. Tärkeintä on asenne! Testaajan työ on suojella liiketoimintaa eeppisiltä uhkakuvilta!