Laatu, maine ja sosiaalinen media

Olet hankkimassa kännykkää tai vaikkapa uutta televisiota. Saatat olla myös tilaamassa yrityksellesi uutta CRM:ää tai vaihtamassa läppärimerkkiä. Oletko koskaan miettinyt miten ostopäätöksesi syntyvät?

Ennen bisnestä tehtiin kasvotusten. Keskustelemalla asiantuntijan, eli myyjän kanssa. Myyjän tiedolla oli painoarvoa hankinnoissa. Myyjään myös luotettiin hankintapäätöksissä. Hintojen ja tuotteiden vertaileminen oli hankalaa ja se jos mikä on tuotebisneksen tekijän kannalta unelmatilanne. Jos hyvin kävi, oli harkinnan alainen tuote arvosteltu alan julkaisussa tai joku tuttu oli jo ehtinyt sitä kokeilemaan aikaisemmin. Ostopäätöksiin vaikutti myös melko vahvasti mainonta ja markkinointi. Nimenomaan se perinteinen tapa houkutella asiakkaita.

Nykyään bisnes syntyy täysin erilaisista lähtökohdista. Mitä asiakas tekee?

Markkinointi ei ole enää perinteistä luukuttamista medioissa tuotteiden erinomaisuudesta. Nykyaikaista markkinointia on huolehtia että tuotteet tosiaan ovat erinomaisia. Tuotteiden tulee taata käyttäjille hyviä osto- ja käyttökokemuksia. Käyttäjät täytyy saada itse levittämään onnistumisen ilosanomaa.

Mitäpä luulet: Voiko nykyisin syntyä menestyvää bisnestä jos tuote on huonolaatuinen? Olisiko sittenkin syytä panostaa vähän enemmän testaukseen?