Oikea aika reivata
Juhannus tuli ja meni. Minä aloitin Juhannusvapaat istuskelemalla rantakivillä rakkaassa mökkirannassa. Hetki oli otollinen haaveilulle, sillä kevyt aalto löi rantaan ja miellyttävä merituuli puhalsi myös hyttyset tiehensä. Tuuli taisi olla sopiva, sillä myös lomapurjehtijat olivat lähteneet liikenteeseen.
Tuulen yltyessä purjehtiminen käy aina haastavammaksi hommaksi. Kyyti kyllä kovenee, mutta myös kapteenin taidot pääsevät koetukselle. Purjeella ajaessa tuulen voimistuminen kallistaa venettä reippaasti. Lisäksi veneen osiin, kuten mastoon ja takilaan kohdistuvat voimat kasvavat. Purje saattaa venyä tai pahimmassa tapauksessa kärsiä jopa vahinkoa, ellei valveutunut kapteeni ymmärrä tilannetta.
Reivauksen tarkoitus on pienentää purjeen pinta-alaa. Homma hoidetaan esimerkiksi laskemalla isopurjetta alaspäin ja kiinnittämällä se matalammalta puomiin kiinni. Pienentämällä purjeen alaa voidaan edellä mainittuja ongelmia välttää ja matkanteosta saadaa turvallisempaa. Lisäksi nopeus vastatuuleen luoviessa kasvaa.
Mutta mistä kapteeni tietää milloin on syytä reivata?
Edellisen tekstin lukeneet saattavatkin jo arvata vastauksen. Kyse on fiiliksestä. Ruorin takana voi toki olla mittarit kallistuskulmalle ja tuulen tosinopeudelle, mutta oikeat päätökset syntyvät kokemuksen ja tuntuman perusteella.
Suosittelen lämpimästi pientä itsetutkiskelun hetkeä kaikille softa-alalla oleville. Helpointa se on rannassa tai retkinuotiolla.
Milloin viimeksi dokumentoit lomallesi tai harrastuksillesi vaatimukset? Oletko koskaan tehnyt yksityiskohtaista lomaplaniä? Oletko tehnyt vapaa-ajallesi laatuvaatimuksia tai testitapauksia? Mittaatko onnistumisia jollakin tavalla?
Ainakin itselläni alkaa ahdistaa pelkkä ajatuskin näistä. Kyllä harrastukset ja lomat yleensä onnistuvat oikein hyvin ilman mitään mainituista. Kesäpohdinnan paikka onkin siinä, voisiko vapaa-ajan toimintatavoista oikeasti olla hyötyä myös ammattikäytössä?
Hyvää ja rentouttavaa kesälomaa kaikille. Ohjelmistotestaus.fi palaa aalloille jälleen elokuun alussa.