Informaatiomuotoilu kiteyttää tarinan

Pikkupoikana vietin monta kesää Kankaanpäässä mummon mökillä. Matka perille oli aina pitkä ja puuduttava, mutta odotus palkittiin joka kerta. Mökin sinisen seinä hohti aina yhtä kirkkaasti ilta-auringon paistaessa järven yli. Ja se tuoksu. Havupuiden tuoksu sen sekoittuessa hieman sammaleiseen kallioon. Äkkiä pitkä ja puuduttava matkakaan ei tuntunut missään.

Sitä ei vain voi unohtaa ja sama kuva palaa mieleeni aina kesäisestä auringon kuivaamien havujen tuoksusta. Ja joka kerta matkan rasituksetkin unohtuvat välittömästi. Tunteita ja kokemuksia mieleen nostavan tarinan voima on vahva. Ajatelkaapa, jos ihmisten kuljettamiseen panostava firma lähtisi määränpää edellä rakentamaan viestiään.

Illaksi kotiin

Mutta hetkinen, niinhän se homma toimiikin. Tiivis iskulause, jämerä lupaus ja selkeä viesti asiakkaalle. Kaikki samassa paketissa! Sehän on jo varsin hyvä viesti yritykseltä asiakkaalle. Designin rooli tässä sopassa on pystyä visualisoimaan lupaus. Siitä pitää tehdä kaunis ja nostaa nuita matkanteon ja määränpään saavuttamisen tunteita pintaan. Mainitun yhtiön telkkarispotit ovat onnistuneet kiteyttämään kaiken erinomaisesti.

Graafinen muotoilija Pekka Loiri tiivistikin napakasti koko homman.

Yhtä tärkeää kuin

se mitä sanotaan on

se miten sanotaan