Toimitusjohtajan kuuluisat viimeiset sanat
Heräsin yöllä huutooni!
Ohjelmistotestaus.fi sai viimeviikolla odottamattoman kävijäryntäyksen. Vuorokaudessa sivustollamme vieraili yli 33.000 lukijaa. Lukijamäärä yli 10-kertaistui yhdessä yössä. Olin varsin tyytyväinen, sillä tätä olimme salaa toivoneet blogin aloittamisesta alkaen. Olimme investoineet siihen massiivisen määrän työaikaakin!
Testausgurumme Esa kysyi minulta tuona ensimmäisenä aamuna kysymyksen joka jäädytti kahvin kuppiinsa ja pysäytti seinällämme komeilevan kellon aikaan 09:54. Silmissä sumeni.
Kestääkö blogi tällaista kuormaa? Onko sitä testattu?
Siinä samassa mieleeni tulvi kauhutarinoita viittä vaille onnistuneista menestystarinoista ja hirveistä katastrofeista.
- Sampopankin verkkopankkiuudistus oli polvillaan välittömästi käyttökatkoksen jälkeen ja asiakkaat pakenivat joukolla.
- VR:n lippupalvelu-uudistuksesta puhutaan edelleen vaikka asiakasmäärät eivät ylittyneet edes 2-kertaisesti odotetusta.
- Fortumin vikailmoitusjärjestelmä meni nurin viimetalven lumimyrskyjen jälkeen. Asiakkaat jäivät sekä ilman sähköä että ilman toimittajan tukipalvelua.
- Marimekko onnistui huikeassa PR-tempussa saamalla logonsa Google -haun etusivulle. Marimekon koko PR-potentiaali valui hukkaan kun sivut kaatuivat alle tunnissa.
Kaikki tämä kulki läpi tajuntani noin 30 sekunnissa.. Kellon lyödessä 09:55 sain juuri ja juuri koottua itseni. Vastasin Esalle viileästi ja sokean idioottimaisesti.
Kyllä se varmaankin kestää. Blogi on kai melko kevyt ja palveluntarjoajamme kuulemma on ihan hyvä.
Jokainen maalaisjärjellä varustettu ihminen näkee vastaukseni älyttömyyden välittömästi ja saattaa jopa vähän hymyillä. Valehtelin Esalle ja itselleni törkeästi. Onneksi nuo juuri lausumani sanat eivät jääneet tämän tarinan viimeisiksi.
Tilaisuus räjähdysmäiseen onnistumiseen tulee yleensä yhden ainoan kerran. Jos palvelusi ei sillä hetkellä kestä, asiakkaat tuskin palaavat. Älä siis polta tuotekehityksesi ja markkinointisi investointeja laiminlyömällä yksinkertaisimpia testejä.
juho kusti paasikivi totesi muistaakseni joskus, että
kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen.
siitä on hyvä lähteä. järjestelmätestauksessakin.
Totta. Jos jonkun pitäisi kertoa totuus tuotteen/palvelun/alustan laadusta, niin testaajan. Kuitenkin tässä on ilmiselvästi asiakkaan rooli esillä; asiakkaan, joka ei maksanut suorituskykytestauksesta.
Kävikö siis niin, että suutarin lapsilla ei ollutkaan kenkiä ja testausfirma ei maksanut suorituskykytestauksesta? Oliko se edes validi bisnesriski? Onko ROI tässä tapauksessa edes vähissä määrin järkevä? Kun ihminen/yhteisö pitää blogia, blogi ei välttämättä ole tuote, joten siihen ei panosteta samalla tavalla kuin johonkin muuhun. Blogi sinällään ei tuota rahaa (ellei kyseessä ole joku äärimmäisen ovela juoni tai blogi on mainostarkoituksessa ja osumista tulee rahaa). Tuote, joka ei tuota rahaa ei välttämättä saa vaatimaansa testausta osakseen. Kuitenkin, testausblogi voisi houkutella testaajia tekemään hallittua crowd sourcing -testausta bloginpitäjän pyynnöstä…
Eli haaste: Kestääkö Ohjelmistotestaus.fi ohjelmistotestausta vaikkapa kymmenen ammattilaisen käsissä? Voitte vaikka varata time boxin, jolloin myös hyökkäävämpi testaaminen on sallittua tms. 😉
Siitä miettimään.
T: Peksi
Kiitos kommenteistanne Pekka & jwc,
Suutarin lapsella ei todellakaan ollut kenkiä tässä tilanteessa 🙂 Mielestäni meillä bisneriskikin oli validi. Blogin tarkoitus on kuitenkin edustaa meidän testausosaamista. Kertoa siitä maailmalle. Tuskin on suuri salaisuus, että ammattilaisten ammattiblogien yksi tarkoitus on markkinointi.
Jos tähän mennessä suurin markkinointiviestinnän menestystarinamme olisi kaatunut palvelimen kestoon, niin ei oli hyvä heilahtanut. Toimitusjohtaja olisi hirtetty jostain ruumiinosasta takapihan lipputankoon varoittavana esimerkkinä kaikille muille 😉
Oppia voi ottaa kantapäänkin kautta. Yleensä uusi asiakas soittaa meille päin vasta sitten kun tavara on osunut jo kerran tuulettimeen. Jos mitään ei vielä ole sattunut, niin ainahan voi luottaa hyvään tuuriin. Toinen vaihtoehto on laittaa firman sivuille rekryilmoitus ”Palkataan testaaja”.
P.S. Otan varmasti haasteen vielä vastaan Pekka. Ei kuitenkaan lähdetä porukalla rikkomaan palveluamme vielä. Samoilla servereillä pyörii Neutechin muidenkin asiakkaiden palveluita 🙂