Kertakäyttöinen ohjelmistotestaaja

Opettele puhumaan testauksesta. Opettele osoittamaan testauksen merkitys ja arvo myös liiketoiminnalle. Kertomaan mitä hyötyä siitä todella on ja miksi. Opettele myymään työsi ja perustelemaan arvosi. Markkinoi guruutesi ja tee se hyvin.

Meistä kaikista ei vain ole siihen! -kuuluvat vastaukset.

Ei olekaan. Se on totta. Mutta tässä kohtaa tulee kertakäyttöisen ja korvaamattoman ero. Testaaja on kertakäyttöinen niin kauan kun hän tekee työnsä “ihan hyvin”. Ihan hyvä testausasiantuntija laatii testisuunnitelmat, huolehtii testitapausten dokumentoinnista ja pitää regression poissa omalta tontilta.

Jostain syystä kaikessa projektitohinassa käy helposti niin, että ihan hyvin hoidettu testaus tekee testaajista kertakäyttöisiä. Testaajan voi vaihtaa. Ajatellaan, että tulokset eivät kärsi. Otetaan joku junnu tekemään testit speksistä tai ostetaan työ jostain halvemmalla.

Kuinka usein tämä ajatusmalli pelaisi koodauksessa?

Projektikokemus, lukeminen, opiskelu ja kokeilu tekevät testaajasta paremman. Se on kiistatonta. Mutta se yksin ei turvaa testaaja työtä. Sillä pääsee puolimatkaan irti kertakäyttöisyydestä.

Lisäksi tarvitaan ammatillinen maine sekä talon sisällä, että tuolla ulkona! Jokainen voi tuplata mahdollisuutensa IT-alan työmarkkinoilla, mutta se vaatii henkilökohtaisen panoksen.

Maineesi rakentaminen vaatii työtä ja rohkeutta. Se vaatii sinulta irtiottoja tutun turvallisesta projektiympäristöstä: Kirjoittaminen, puhuminen, opettaminen ja ääneen lausuttu visiosi testauksesta ovat maineesi rakennuspalikoita.