Pakko on paras lääke

Tilanne voi käydä vaaralliseksi, kun puhelin lakkaa toimimasta. Erityisesti, jos hätäpuhelutkaan eivät enää kulje. Äkkiä alkaa ottaa hermoille ihan kunnolla, sillä myös pankkipalvelut tökkivät. Ja vieläpä palkkapäivänä.

Sonera ja Nordea ovat alkuvuodesta kunnostautuneet esittelemällä joukon asiakkaita ilahduttavia ohjelmistovirheitä. Viimeksi niin kävi eilen. Yhtäaikaa.

Kuva lainattu Hesarista (hs.fi)

Onneksi Soneralla on terävä toimari Johan. Kaveri laittaa oman takapuolen likoon ja pyytää julkisesti anteeksi. Sellaisessa hommassa on sitä munaa.

Testaajan roolissa koin kuitenkin varsin kattavan joukon negatiivisia tunteita lukiessa otsikoita. Onko testauksen kanssa taas sössitty?!

Mutta itse asiassa uutistoimittajat tekivät hyvän työn. He tekivät näkyväksi softavirheiden seuraukset aivan, kuten taitavan testaajankin kuuluu. Ei jää yleisö kylmäksi. Äkkiä käy niin, että pakko alkaa parantaa laatua!

Tulosta alkaa syntyä, kun virheet näkyvät ja tuntuvat varpaissa asti. Siitä ei oppimiskykyisessä organisaatiossa voi ajan kuluessa seurata muuta kuin onnistumisia.

P.S. Laitan taas kaiken peliin Testaaja 3.0 -kurssilla 25.2-26.2 Helsingissä. Tsekkaa lisää ja tule mukaan täällä.