Taustatiedon sisäänhengitys
Jos kenenkään viisari ei värähdä sun työtulosten äärellä, niin onko niillä väliä? Jos kukaan ei halua muuttaa ajatteluaan tai toimintaansa sun työtulosten pohjalta, onko niillä oikeasti arvoa?
Jotta päästään tilanteeseen, jossa asiakas on valmis muuttamaan ajatteluaan testaustuluokset nähtyään, niin testaajaa pitää kiinnostaa se, mikä kiinnostaa asiakasta. Eli ennen aloittamista, testaajan tulee sisäänhengittää riittävästi taustatietoa siitä, mitkä tulokset ovat arvokkaita juuri nyt ja mitkä taustatiedot ovat välttämättömiä, jotta tulokset ovat timanttisia ja hyödyllisiä.
Mietipä hetki. Millon sulla on ollut testaajana riittävästi taustainformaatioita ja mistä olet sitä kerännyt? Kokemuksen syvällä rintaäänellä me Provella olemme huomanneet, että hyvä keino on pyytää käyttäjämanuaali tai markkinointimateriaalia. Eli siis tieto siitä, mitä asiakkaalle luvataan.
Näin testaaja pystyy hankkimaan tietoa testauksen tueksi sekä perustelemaan omat havaintonsa pätevästi asiakaskokemukseen pohjautuen. Vai miltä kuulostaa: raportoidaan asiakkaan kokemukset ensimmäiseltä viideltä minuutilta. Eli siis brutaalisti paljastetaan se, mikä on asiakkaan ensikosketus laitteeseen tai softaan.
Tiedonkeruuta voi helpottaa myös listojen avulla ja meidän briljantti kollegamme Jaakko Sakaranaho onkin kehittänyt sulle mielenkiintoisen konseptin, RAASTO. Tsekkaa videolta tämä elämää helpottava keksintö!
Pst! Paras Testauskurssi on saanut jatko-osan. Liity mukaan ilmaiseksi: https://testauskoulutus.fi/aamuqaqa/
Saat viikottain meiliisi videomateriaalia laadunvarmistuksesta ja testauksesta – ilman spämmiä!