Tämä on kirje sinua varten

Tervehdys Guru,

Kirjoitan sinulle, koska asia on niin tärkeä. Tulevina vuosina haluan todistaa hämmästyttäviä menestystarinoita, jotka alkavat juuri sinusta.

Yritykset eivät koskaan osta apuasi. Ihmiset saattavat joskus ostaa. Tässä ei ole poikkeuksia.

Ihmiset voivat ostaa apuasi kahden syyn toteutuessa. Jos he tietävät sinun olevan olemassa ja samaan aikaan he tuntevat luottavansa sinuun.

Et voi synnyttää luottamusta, jos sinua ei tunneta.

Ensin on tutustuttava. On siis tarjottava tuntemattomille mahdollisuus löytää sinut ja se mitä osaat.

Joskus sanomme, että ensivaikutelma on tärkeä. Sanomme, että sitä on vaikeaa muuttaa myöhemmin. Tuohon ajatukseen tarttuminen on vaarallista, sillä epävarmuus saa jalansijan siinä mitä teet. Alkaa helposti pelottaakin.

Kokonainen asiantuntijatyön yhtälö kompastuu jo ennen alkuaan. Useimmat ihmiset eivät nimittäin peloissaan tuota vaikutelmaa laisinkaan. Edes heidän nimensä ei jää mieleen.

Ensivaikutelma on ammattimaineen ensimmäinen edellytys, mutta peli käy yhä epäreilummaksi. Ammattimaineesi rakentuu toisten ihmisten hiljaisten odotusten ja polarisoituneen ajattelun varaan jo kauan ennen kuin ilmestyit paikalle.

Siitä huolimatta vaihtoehtoja ei ole, sillä ihmiset ostavat apuasi ainoastaan kahdesta syystä.

Asiantuntijuuden käsityöläisenä edustat aina ensin itseäsi. Asiakkaidesi arvokkaimmat yrityssalaisuudetkin ovat aina sinun käsissäsi, eivät esimerkiksi edustamasi yrityksen käsissä.

Siitä on hyötyä, jos yrityksesi sattuu olemaan maineikas. Kuitenkin tärkein kysymys on se kenen vastuulla on hyödyntää omaa ja työnantajan nimeä uusien ovien avaamiseksi ja uuden luottamuksen tuottamiseksi?

Koko tarina palautuu aina yhteen ihmiseen. Sinuun rakas guru. Mitä tänään voisit tehdä luottamuksen ja ammattimaineesi eteen?

P.S. Kutsun sinut mukaan menestystarinoita takomaan. Jos joskus inspiroidut blogimme ajatuksista saattaa olla, että seuraava Testaaja 3.0 -koulutus muuttaa pysyvästi elämäsi ja urasi lentokorkeutta.