Perffitestauksen Rubikin kuutio
Olemme taipuvaisia toteuttamaan kaikenkarvaisia softakehitykseen liittyviä asioita tarpeettoman monimutkaisella tavalla. Tuon luonnollisen taipumuksen kuoleman kentiltä löytyy myös testauksen ala, jota kutsumme perffitestaukseksi. Perffitestaus ei ole lajina rakettitiedettä, eikä sen toteuttaminen vaadi päiväkausia kestävää määrittelytyötä, jonka jälkeen päästään viikkoja kestävään testausvaiheeseen, minkä tuloksia kaikki parhaansa mukaan esittävät ymmärtävänsä.
Perffitestaus on Rubikin kuutio, jossa optimaalinen lähestymiskulma ratkaisee koko pelin.
Kun 3×3 kuution tekemiseen menee 1 minuutti (meiltä kaikiltahan se onnistuu, kysymys on vain käden käänteestä!), niin 4×4 työstäminen vie 45 minuuttia, ja 5×5 tahkoaminen kestää jo 2,5 tuntia. Trendi on melko selkeä. Jännä juttu on, että kaikki nuo kuutiot ratkeavat samalla metodilla, ja siirreltävien palikoiden lukumäärä merkkaa pitkälti ratkaisemiseen kuluneen ajan. Perffitestit voi tehdä 5×5 tai jopa suurempana Rubikin kuutiona, vaikka 3×3 on yleensä täydellisen riittävä. 2×2 ei välttämättä vastaa enää ympäristön odotuksiin ja 1×1 -kuutiosta voidaan sanoa ainoastaan, että se on.
Kun aitojen PerffiGurujen elämää seuraa, voidaan havaita, että Gurut löytävät optimaalisen tien kaikken tekemiseen. Elämiseenkin.
Samat testien tekemisen metodit pätevät aina toistaan monimutkaisemmissa perffiprojekteissa, kysymys on vain siihen käytetystä ajasta. Työmäärä ei kasva lineaarisesti testiskoopin ja -skriptien monimutkaistuessa, vaan työmäärä kasvaa useamman kertaluokan hyppäyksin. Minkä tahansa kokoinen Rubikin kuutio ratkaistaankaan, lopputuloksena on kuitenkin väistämättä ratkaistu Rubikin kuutio.
Perffitestausta ja sen hyödyllisiä tuloksia ei kannata uhrata monimutkaisuuden alttarilla. Siitä seuraa ainoastaan kipua ja kärsimystä, höystettynä kuluneella ajalla ja rahalla. Aina kun ajatuksesi hipovat perffitestauksen pyhää tieteenalaa niin muista, että haluat ratkaista mieluummin 3×3 -kuution kuin suuremman.