Testaaja on myös myyntimies

Työntekijämme Heimo (nimi muutettu) työskentelee edistyksellisessä softaprojektissa, jossa on kymmentä developperia kohti kokonaista kolme testaajaa. Projektin laadunvarmistus toimii tutkivan testauksen periaatteilla eikä Heimo ole koko projektin aikana joutunut testispeksien kanssa tekemisiin kertaakaan. Se on mielenkiintoista vaihtelua kokeneelle testausgurulle. Projektin tuoreinta softareleasea on hierottu nyt pari viikkoa ja ensi viikolla rellu pitäisi saada ulos.

Heimo tietää kuitenkin että softassa on muutama vakava vika, jotka hän on raportoinut jo aivan tämän releasekierroksen alussa. Vikoja ei vain jostain syystä ole otettu vielä korjattavaksi. Heimo on kuitenkin fiksuna miehenä tutustunut viallisesta osa-alueesta vastaavaan developeriin kahvihuoneessa ja työpisteessä ihan vieressä istumallakin. ”Kas tässä se vika nyt sitten olisi”.

Vaikka vikaa ei ole vielä korjattu, Heimo ei ole eskaloinut asiaa ylemmäs projektimanagementille. Hän pystyy perustelemaan virheen seuraukset tuotteelle, maksajalle ja loppukäyttäjälle. Lisäksi hän pystyy eliminoimaan yksi kerrallaan esteet vian korjaamiselle tarjoamalla riittävästi tietoa viasta ja mahdollisesti myös debug-informaatiota.

Koska Heimo on hyvä tyyppi ja pidetty mies projektissa, perustelut otetaan vakavasti ja lopulta vika korjataan. Heimo sai haluamansa, tuotekehitys ei joutunut napit vastakkain testauksen kanssa eikä vastaava developeri joutunut selittelemään managerille miksi vikaa ei korjattu. Kaikki tämä kiitos fiksun lähestymisen. Vaan eikös kuulostakin ihan myyntityöltä?

Softanmurskausta -blogin Teemu Vesala kirjoitti aiheesta ”Laatukonsultti -mikä se on?”. Lista oli pitkä ja täyttä asiaa. Tuohon listaan minä lisäisin että testausguru on myös tuotekehittäjän tukihenkilö ja hyvä myyjä. Kovan luokan testaaja osaa myydä näkemyksensä tuotteen edusta developereille ja managementille ja silti säilyttää ”asiakassuhteensa” devauksen kanssa hyvänä ja lämpinänä.

Testaaja: Perustele hyvin syyt virheenkorjaustarpeelle ja poista yksi kerrallaan korjaamisen esteet. Näin teet myyntityötä joka edistää lopputuotteen etua ja helpottaa myös sinun elämääsi.