Valittajan valttikortit

Tapaan usein tuotekehityksen kanssa painiskelevia johtajia, jotka ovat ottaneet innokkaasti härkää sarvista. Laatu on päivän sana.

Nyt parannetaan kehityksen ryhtiä metritolkulla!

Lähes laitaansa johtajat ovat miettineet pitkiä listoja kehityskohdista yhdessä tiimin kanssa. Usein toistuvia teemoja ovat työkalukartoitukset ja tutkimukset agilesta tai testausautomaatiosta.

Hämmentävän asiasta tekee se, että yleensä palat ovat hirveän suuria pureskeltavaksi. Minussa ylimalkainen kehitysideoiden heittely herättää välittömästi sen pienen sisäisen purnaajan.

Mitä konkreettista tästä kehityskohtien etsinnästä irtoaa itse tekijöille?

Ihmiset ovat hyviä valittamaan. On vikkaa siellä ja on vikaa täällä. Itse asiassa valittamiseen ja virheiden etsimiseen harjaannutaan jo pienenä, sillä nukkumaanmenokin on joskus vaivalloista: Peitto on huonosti, maito on liian kylmää, on nälkä, pissattaa ja itkettää. Myöhemmin tulee valittaminen politiikasta, uskonnosta ja ympäristöstä. Ja tietysti töistä.

Vaikka valittaminen haittaakin kaikkien henkistä hyvinvointia, niin siitä voi valjastaa myös hyödyllisen työvälineen. Valittamisen taito on tärkeää, jos jokaista valitusta seuraa idea asian korjaamiseksi. Vielä parempaa on, jos ideaa seuraa myös hihojen käärintä ja toimeen ryhtyminen. Tuo taito on katoava luonnonvara, mutta sitä voi harjoitella!

Kehityskohtien etsimisen sijaan ehdotankin seuraavaa: Laadi lista kaikesta, mistä projektissasi valitetaan. Sen jälkeen etsi korjausideat ja heitä kraka naulaan. On oikeiden töiden aika.