Testaustako? Mitä välii?

Naapurin lasten mehukauppa on se alkuperäinen liikeidea. Ainakin kuvainnollisesti. Se on bisnes, joka perustuu tuotteen saatavuuteen paikallisesti. Mehunjanoiset naapuruston ihmiset saapuvat kuumana kesäpäivänä ostamaan tuoreeltaan puristetun virvokkeen ja hinta ei ole keskeinen tekijä ostopäätökselle. Nakkisämpylä tekee kauppansa jääkiekkopelissä hintaan ja laatuun katsomatta ja popcornit on kätevintä ostaa elokuvateatterin aulasta.

article-0-1B0B3BB6000005DC-768_634x431

Toinen tapa tehdä liiketoimintaa perustuu hyödykkeisiin. Palveluun tai tuotteeseen, jota voi ostaa etäältä ja myös muilta. Mehuja myydän myös marketissa. Kilpailu on kovaa. Lopulta uusi Mehukauppa.com lyö laudalta kaikki hyllymyymälät. Litrahintaan perustuva liiketoiminta on jatkuvasti vaakalaudalla. Kuka tahansa mehunvalmistaja saattaa tuoda markkinoille saman tavaran entistäkin edullisemmin.

Nykyaikainen ja vahvimman selkänojan omaava liiketoiminta perustuu ihmisiin. Niihin, jotka välittävät. Se rakennetaan fanipoikien ja -tyttöjen varaan. Mehuyhteisö jakaa uusia reseptejä keskustelupalstoilla, he pitävät mehutapaamisia eri puolilla maailmaa ja viikottainen uutiskirje tuo kuumimmat mehu-uutiset yhteisölle. Liiketoimintaa alkaa syntyä, kun mehuyhteisö haluaa pukea päälleen samanlaiset T-paidat ja juoda mehunsa samanlaisista mukeista. He haluavat tukea uuden mehukirjan julkaisua, osallistua hyväntekeväisyystempauksiin, tilata uuden 30 päivän mehudieetin tai ostaa puhelimeen uuden mehumittari™ -appsin.

Miten tämä sitten pätee ohjelmistoliiketoimintaasi?

Paikallisuuteen ja täsmätarpeeseen tuleva softasi ostettaisiin, koska on pakko. Kulmilta ei saa muutakaan ja liiketoiminta kukoistaisi… kunhan se nyt vaan toimisi. Hyödykeperusteisessa tilanteessa tuotteesi kunnolla alkaa olla jo merkitys, koska heikko taso tarjoaa paikan kilpailijasi iskuille. Ja sitten nykyaikaan. Siinä tulevat ihmiset. Yhteisösi, joka välittää.

Välittämistä on syytä vaalia, sillä tie on kaksisuuntainen. On huolehdittava, että tuotettasi on ilo käyttää. Että bugi päivässä ei pilaa liiketoimintasi selkärankaa. Ihmisten luottamusta siihen mitä sinulla on tarjota.