Tavoitteen tiedostaminen tuottaa todellisia tuloksia

S.E.P.P.O. -framework #5/5, O = Objective

Ihmisen suurimpia kirouksia on, että haluamme olla onnellisia. Kaikki jatkuvasti uudistuvaan mielentilaamme vaikuttavat asiat (S = situation, E = Experience, P = Projection, P = Probability, ja luultavasti miljoona muuta määrittelemätöntä tekijää) määrittävät suuresti sen, olemmeko onnellisia juuri nyt. Mielentilamme tällä hetkellä kantaa mukanaan siemenen huomisen onnellisuudesta. Etsimme onnellisuutta lähes kaikesta mitä teemme, ja uskomme voivamme olla onnellisia vasta, kun odotuksiimme on vastattu asianmukaisesti.

Meitä kaikkia yhdistää palava halu olla onnellisia.

Jos tuote ei tuota käyttäjälle nopeaa onnellisuuden tunnetta, sen käyttö loppuu välittömästi. Käyttäjät valitsevat aina tuotteen jonkin tarkoituksen takia. Verkkokaupoissa on tarkoitus selailla ja tilailla tuotteita. Puhelimilla on tarkoitus soittaa toisille puhelimenomistajille. Sosiaalisella medialla on tarkoitus pönkittää omaa kuvaa itsestään. Käyttäjää harmittaa vietävästi, jos tuote ei vastaa sitä tarkoitusta, minkä käyttäjä odottaa tuotteen omaavan. Lisäharmitusta aiheuttaa, jos pienet asiat matkan varrella eivät vastaa odotuksia. Verkkokauppa toimii hitaasti, puhelimen näppäimet ovat liian pieniä, sosiaalinen media ei näytä omaa profiilikuvaa riittävän isona. Äänestämme nopeasti jaloillamme, koska nykymaailmassa riittää paljon muutakin sellaista tarjottavaa, mikä tuottaa meille kaipaamamme hetkellisen onnellisuuden.

Jos testaajalle ei ole selvää, mikä on tuotteen perimmäinen tarkoitus, eli minkä käyttäjän ongelman tuote ratkaisee, niin testaus kohdistuu väärään asiaan.

Testaamalla vääriä asioita tuotetaan kyllä tuloksia, mutta tulokset eivät välttämättä palvele tuotteen ympärille rakennettua liiketoimintaa. Itsestäänselvät prosessimenetelmät ja testausmetodit tulisi aina rinnastaa tuotteen bisneslupauksen kanssa. Jos mikä tahansa kehitysprosessin tavoite eroaa tuosta lupauksesta, prosessi tuhlaa aikaa ja rahaa.

Testaajan tärkein tehtävä on ymmärtää ja elää tuotteen liiketoimintalupausta. Kaikki muu on täydellisen toissijaista.