Travel, ohjelmistojen aatelia
Muutama kaveri työskentelee Oulun yliopistolla. Kuten monissa muissakin julkisen palvelun laitoksissa, on sielläkin käytössä Travel-matkalaskutusjärjestelmä. Käytettävyysongelmien takia softa on ollut päivityksessä kuukausia. Eräs kaveri päivitteli ircissä uutta päivitystä:
13:20 <@Anonyymi> info: ei valuuttakurssia
13:21 <@Anonyymi> tämä fyi kun valitset euron valuutaksi
13:30 <@Anonyymi> aah aa! asiaa tutkittuani intter.netistä, tämähän onkin varsin loogista ja taas vaan käyttäjän vika.
13:30 <@Anonyymi> “taksi, kotimaa” on nimittäin sen verta spesiaali kululaji muiden 300 eri kululajin joukossa että sen tapauksessa ei saa mennä valitsemaan valuutaksi euroa
13:30 <@Anonyymi> vaan se pitää jättää tyhjäksi13:32 <@Anonyymi> mutta nyt kun tuon opin niin ehkä jopa onnistun ihan koko laskun tekemään omin kätösin nyt
13:42 <@Anonyymi> VIRHE: Pakollinen lisäseliteteksti puuttuu kulu/km -riviltä [-25] 13:42 <@Anonyymi> nuolasin ennenkuin tipahti
13:47 <@Anonyymi> jep. tähän tyssäs. mistään ei puutu mitään. en ainakaan löydä, eikä löytänyt xx:kään.
13:47 <@Anonyymi> tallennus ja kuitit sihteerille ja siitä jatkaa sitten se
13:54 <@Anonyymi> oih, löyty syy. kotimaan kulut vaatii “seliteteksti”-kentän lisäksi vielä “lisäselitteen” joka pitää käydä eri ikkunassa kokonaan syöttämässä 😀
13:54 <@Anonyymi> sillä eihän se taksi nyt yhdellä selityksellä selity
Kuinka huono Travel onkaan ollut ennen kuukausia kestänyttä päivitystä?
Tästä purkauksesta kiinnostuneena googlettelin travelia hieman. Mielenkiintoisin keskustelu löytyi suomi24-palstalla, jossa keskustelunavauksessa siteerattiin Helsingin Sanomia 4.1.2009. Hesarin juttu löytyy digilehdestä, josta sen pääsee Hesarin verkkotunnuksilla lukemaan.
Jutussa haastatellaan TKK:n vuorovaikutteisen digitaalisen median professoria, joka on tutkinut valtionhallinnon ohjelmistohankintoja. Ei silitellä päätä ei. Hyvä herra professori oli ottanut yhteyttä Travelin tilaajaan, ja vähän kysellyt asioista.
Vastaanotto oli nihkeä. Takala sai muun muassa kuulla, että ohjelman testaamisessa haluttiin lakisyistä sulkea pois nykyiset Travelin käyttäjät.
Peruste, oli että koska olemme käyttäneet ohjelman aiempaa versiota, voi meillä olla sen toimittajaa kohtaan ennakkoasenne, minkä takia emme ole puolueettomia.
Vetää sanattomaksi.
Ennen kuin julkaiset ohjelmiston, pyydä nyt hyvänen aika kommentit edes peruskäyttäjältä.
Hauskoja huomioita teiltäkin hyvät herrat. Lehti, jota totuus seuraa perästä, on uutisoinut myös tästä aiheesta taannoin 😀 Tsekatkaas tämä juttu: http://lehti.samizdat.info/2009/03/17/3071/
Mutta miksi pyytää kommentteja keneltäkään kun tilaaja löytyy aina ja maksaa mielellään? Eikai testaustakaan testaamisen ilosta tarvitse tehdä jos asiakkaille käy oikein hyvin että ohjelmisto on täynnä virheitä. Ehkä pitäisi kuitenkin miettiä minkälaisia taustavaikuttimia asiakkaalla on kun tyytyy kerta toisensa jälkeen samaan laatuun. Kannattaa ottaa huomioon ettei Travel ole saman toimittajan ainoa jonka kanssa on ollut hieman hankalaa: tänään uutiset kertovat kyseisen yrityksen äänestysjärjestelmästä joka toimi muuten hyvin, mutta ongelmia oli äänten syöttämisessä ja niiden laskemisessa. Kai sen voi antaa anteeksi, nuo ominaisuudethan ovat äänestysjärjestemässä täysin sivuseikka.
Lehtimiehen laittama linkki sai kyllä hymyn nousemaan korviin asti niin hurjasti, että taisi näkyä jopa takaa päin, että minulla oli hetken aikaa hyvin hauskaa 🙂
http://lehti.samizdat.info/2009/03/17/3071/
En yksinkertaisesti keksi miten tätä voisi muuten kommentoida! 🙂
Sunnuntaita herrat!
Talouspäällikkö on ollut hieman kiireinen työssään, mutta nyt kun islantilaiset saunanlämmittäjät innostuivat, niin Talouspäälliköllekin on kuin tyhjästä ilmestynyt aikaa ja ehdin muutakin kuin lukea teidän kirjoituksianne.
Ja mikä aihe!
TP on itsekin päässyt tutustumaan kyseiseen softaan. Ja jos TP olisi valtiolla tarkkailemassa kuluja, olisi tilaaja saanut kenkää 4 vuotta sitten, toimittajaa olisi vaihdettu 4,5 vuotta sitten ja tilaus olisi tehty aivan eri periaatteella uudelleen. Perusteluni tähän väitteeseen tapahtuu yksinkertaisella yhteenlaskulla:
– Matkalaskun täyttämiseen kuluu valtion työntekijältä 3 tuntia työaikaa, koska Travel on monimutkainen
– Työntekijä matkustaa 4 kertaa vuodessa
– Suomessa on 125 000 valtion työntekijää (jos entiset yliopistolaisetkin lasketaan mukaan)
– Kahdella kerralla neljästä valtion työntekijä käyttää puoli tuntia myös toisen työntekijän aikaa kysymällä apua Travelin käytössä.
Vuodessa Traveliin kuluu siis 13 h / työntekijä, joka tuntuu pieneltä kun ajattelee, että vuodessa on 8736 tuntia. Toki työtunteja on vuodessa vain noin 1600. Kulu valtiolle Travelista maltillisella 2000 euron kuukausipalkalla ja 1,5 kertoimella on 260e vuodessa. Yhteensä siis kaikkinensa 3,25 miljoonaa euroa / vuosi. Siis noin keskimäärin. Toivottavasti Travelin toimittaja maksaa ainakin tämän summan valtiolle vuosittain…
No, ei ryhdytä parjaamaan liikaa ketään. Talouspäällikkö vain toteaa, että helpoin tapa yrityksellä tai yhteisöllä säästää on palkata tilaajaksi henkilö, joka ymmärtää mitkä on tilaajan oikeudet. Ja siis sovellus, jossa loppukäyttäjä ei ole kehityksessä matkassa tavalla tai toisella, epäonnistuu 99% varmuudella (luku on ns. kolmen Hoon vakio).
Mutta näin. Pankaapa joku aktiivinen Travelin käyttäjä käyttötuntinne ylös! Voidaan vuoden päästä laskea montako matkasihteeriä saataisiin niillä tunneilla työllistettyä.
– TP
Talouspäälliköltä todella ytimeen osuva laskelma. Myyntivaiheessa Travelin on ilmeisesti luvattu laskevan matkalaskun käsittelyyn liittyviä kuluja. Kuinkahan paljon Travel on säästöä luvannut ja onko näin tapahtunut?
-Jaakko
Travel oli käytössä myös yhdessä edellisessä työpaikassani. Jaksoin kovasti ihmetellä miten joku voi tehdä jotain tällaista saatikka sitten ostaa. Travelin käyttö on vaikeaa ja epäloogista jopa ihmisille, jotka ovat käyttäneet ikänsä tietokoneita.