Mitä Kimi tekee seuraavaksi?
Kimi Räikkösen tulevaisuutta on pohdittu maailman urheilutoimituksissa ja kotisohvilla kovasti. Kiihkeänä formulafanina myös minä olin tuijottanut viikkokaupalla laskuria ja lähtölaskentaa osoitteessa WhatWillKimiDoNext.com.
Odotus päättyi eilen kello 12:00. Sydän pamppaillen tuijotin laskurin pysähtymistä nollan kohdalle ja klikkasin alle ilmestynyttä linkkiä. Uteliaisuus tuntui sietämättömältä. Mitähän Kimi tekee seuraavaksi?
Antikliimaksi oli massiivinen. Linkki ei auennut. Kohdesivusto oli mennyt nurin käytännössä välittömästi kello 12 jälkeen.
Myöhemmin selvisi, että kyseessä oli maineikas suomalainen muotialan yritys Makia ja sen hurja markkinointikamppanja. Makia oli rakentanut uuden malliston yhteistyössä Kimin kanssa ja saanut maailman urheilumediat seuraamaan silmä tarkkana kamppanjan toteutumista! Markkinoinnin kannalta tempaus oli verraton. Oikea menestystarina, sanoisin. Mutta jokin meni vikaan.
Makian verkkosivut ovat varsin tyylikkäät ja ovat varmasti kestäneet tähänkin asti käyttäjävirran vaihtelua hyvin. Mutta mitä tapahtuu, jos käyttäjämäärä 100-kertaistuu hetkessä? Mitä tapahtuu, kun markkinointi vihdoin vuosien uurastamisen ja panostusten jälkeen osuu kultasuoneen?
Leijonan osa sijoitetusta energiasta, ajasta ja rahasta valuu hukkaan. Huippuhetkellä brändin olisi pitänyt paistatella parrasvaloissa, mutta tilalla onkin pimeys.
Osan ongelmista selittää toki Makian ajatusmalli nopeasta oppimisesta. Makian sivuilla summataan motto näin:
Mielestäni ei ole väärin ottaa opiksi myös muiden tekemistä virheistä. Se tuskin olisi haitannut Makian markkinointijohtajaakaan hirveästi.
Markkinointikampanjan toteutuksessa on aina syytä miettiä kaikki “entä jos” -skenaariot. Red Bullilla oli varmasti mietittynä skenaario “Entä, jos Felix Baumgartnerin laskuvarjo ei aukeakaan?“.
Entä, jos sinun kampanjasi oikeasti onnistuukin? Oletko jo testannut, että verkkosivusi varmasti kestää kuormituksen?
Kävin itsekkin klikkaamassa linkkiä kun sitä tunnuttiin mainostavan jokaisessa netin kolkassa. Sivut eivät auenneet. En ole koskaan aikaisemmin kuullut Makia-yrityksestä ja laihaksi jäi ensimmäinen tuttavuus.
Olen rehellinen kun sanon, että en olisi koskaan vieraillut sivustolla uudestaan ilman tätä blogi-kirjoitusta. Miksi ihmeessä edes olisin? Ensimmäisellä käynnillä minulle ei selvinnyt, että mistä oli kyse. En nähnyt Kimiä, mainosta enkä kauppaa. Ei jäänyt mitää syytä palata asiaan myöhemmin.
Kävin nyt sitten uudestaan sivustolla kun tästä oli puhetta täällä blogissa ja nyt sivut aukenivat. Online shopin puolelta löysin oitis hyvännäköistä paitaa modernin maalaisisännän makuun. Hieman tyyriin oloiset hinnat, mutta se ei ole korjaamaton ongelma jos saan laadukkaan tuotteen. Kuka tietää vaikka teen tilauksen – tutustun kauppaan vielä illalla ajan kanssa.
🙂 Itte kattelin samaa ja ensinnäkin testaajana tympäännyi, kun sillä laskurisivulla ei oltu kovinkaan käyttäjäystävällisesti sitä linkkiä siihen laitettu. Testaajana olisin nostanut metelin ja bugin siitä, että käyttäjä hämmentyy selkeän linkin puuttuessa.
Sitten kun linkki ei avautunutkaan, jouduin tarkistamaan whois -sivulta kuka omistaa kyseisen domainin, jotta sitten osasin yhdistää sen joksikin mainoskikaksi (vissiin oon liian insinööri). Uutisista luin sitten tuosta vaatemekistä, mutta eipä enää kiinnostanut mennä sitä kattoon, kun se oli kerran epäonnistunut ensivaikutelmassaan.
Stability- ja performance testaus on erittäin tärkeä osa eri ohjelmistojen testauksessa (kuten VR esimerkkikin taannoin osoitti). Vaikka kestettäisiin hyvin jatkuvaa taakkaa, mutta mitä sitten kun peak hour koittaa?
Enpä ole kuullutkaan mistään Kimin projektista, mutta eipä tuo mitään. Tässä on taas tiedossa klassinen esimerkki siitä, että tuohonkin olisi voinut valmistautua. Sivua kävi varmasti jokunen henkilö katsomassa ajan saatossa ennen laskurin pyörähtämistä. Jonkinlaista ennustetta olisi voinut tehdä asiasta vaikkapa tarkkailemalla eri IP-osoitteita tms. ja saada kuvaa mistä kaikkialta ja minkälaisella volyymilla on kävijää tulossa. Ja jerkkua olisi voinut sen mukaan laittaa lisää sivuston reisiin.