Oman arvon tunto on testaajan tärkein työkalu
Sinä Testaaja! Juuri sinä!
Olet tärkeä. Tämä perustavaa laatua oleva ajatus juontaa juurensa yksinkertaiseen, mutta hyvin poliittiseen kysymykseen, minkä kanssa jokainen testaaja on päivittäin tekemisissä. Mikä on bugi? Tutkivan testauksen innovaattorin James Bachin sanojen mukaan:
If there’s a thing that bugs you, then it’s a bug.
Tämä on järisyttävä fakta! Tähän lauseeseen ruumiillistuu se, mistä testauksessa on todella kysymys. Tehtäväsi on kertoa julki ne asiat, jotka sinua häiritsevät testaamassasi tuotteessa juuri tällä hetkellä, riippumatta kehitystyön vaiheesta. Hyppää jäykkien prosessien ja perinteiden luoman kuilun yli muiden tontille kertomaan, mitä sinulle kuuluu!
Suomen kielellä sanottuna: älä säilö ajatuksiasi sisäiseen sarkofagiisi vaan käy avointa keskustelua ympäristösi sidosryhmien kanssa. Näitä ovat esimerkiksi devaajat, managerit ja asiakkaat. Kun puhutaan tuotteen onnistumisesta, sinä olet heidän paras kaverinsa. Saat palkintosi ja eteenpäin ajavan voimasi ajatustesi esittämisestä! Kun seuraavan kerran kysyt itseltäsi…
- Saakohan tällaista bugia raportoida?
- Onkohan tämä validi ongelma?
- Korjataankohan tätä edes?
…tee siitä tiketti! Tai vähintäänkin tee sen verran työsi arvokkaiden tulosten eteen, että avaat keskustelun yllämainittujen sidosryhmien kanssa aiheesta. Koska jos ikinä päädyt näitä kysymyksiä miettimään, kyseessä on varmasti bugi. Luota itseesi, omaan fiilikseesi ja ammattitaitoosi.
Kun luotat itseesi, muutkin luottavat sinuun. Keskinäisen luottamuksen vallitessa voit todella kantaa oman kortesi kekoon yhteisen hyvän puolesta.
Minkälainen bugi on maailman pahin bugi? Onko se sellainen joka kaataa palvelun julkaisupäivänä? Vai onko pahin bugi se joka saa laitteesi käytettävyyden tuntumaan junalipun tilaamiselta?
Ei! Nämä eivät ole maailman pahimpia bugeja(*) vaikkakin härskejä bugeja ovat.
Maailman pahimmat bugit ovat ne joita ei ole raportoitu ja dokumentoitu. Sellainen bugi joka täysin vapaasti riehuu ja rellestää softassa tai on ehkä piilossa odottamassa sopivaa tilaisuutta iskeä (*julkaisupäivä), niin nämä ovat maailman pahimmat bugit.
Sen jälkeen kun bugi on saatu kiinni ja dokumentoitu, niin minä en enää puhu bugista, vaan taskista joka odottaa priorisointia ja työpöydälle siirtoa.
Rakas Ammattitestaaja! Tuntuu siltä, että aina kun avaat sanaisen arkkusi, sieltä tulee timantteja ja helmiä.
Kuvaamasi ”maailman pahin bugi” on mainio lähestymiskulma asiaan. Testauksessa onkin se hieno catch, että kun sitä tekee oikein, järkevästi ja olennaiseen keskittyen niin mukaan astuu matematiikka: vapaasti riehuvien ja rellestävien bugien tuotannosta löytymisen todennäköisyys pienenee. Kun tämä todennäköisyys pienenee, asiakastyytyväisyyden todennäköisyys kasvaa.
Ja mikäs sen tärkeämpää kuin asiakkaat softaa tekeville tai tilaaville taloille. Sieltä se menestys tulee 🙂