Älä tyydy keskinkertaisuuteen
25. helmikuuta, 2013
“Kunhan se nyt vaan toimii perhana!” -sanoi kehityshankkeen omistaja testaajalle.
Moinen kunnianhimon puute hämmentää aina. Jos tavoitteena on pelkästään toimivuus, niin silloin sännätään suin päin keskinkertaisuuden harmaaseen valiojoukkoon.
Testaajan työ on vaalia työnantajan menestystä markkinoilla. Se tarkoittaa myös loppukäyttäjän edunvalvontaa. Testaajan työ on selvittää ne todelliset tavoitteet. Miten sen nyt oikeasti pitää toimia?
Tänään on hyvä päivä alkaa vaatimaan enemmän. Vaatikaa, että se toimii sulavasti, kiehtovasti, nopeasti, iloisesti, turvallisesti tai vaikka varmasti!
Älä tyydy keskinkertaisuuteen: http://ohjelmistotestaus.fi/2013/02/ala-tyydy-keskinkertaisuuteen/
Tuohon kehityshankkeen omistajan lausumaan törmää valitettavan usein. Samassa yhteydessä on monesti ilmaistu, että tällä meidän tuotteella valloitetaan maailma ja sitten ihmetellään, kun näin ei tapahdukkaan.
Aina ei ole kyse kunnianhimon puutteesta vaan siitä, että omistajalta, kehittäjiltä ja testaukselta puuttuu riittävä kokonaiskuva tuotteesta ja tuotetta ympäröivästä maailmasta. Tuotteen loppukäyttäjiä ei tunneta tarpeeksi hyvin. On vaikeaa kehittää uimahousuja, jos ei osaa uida tai pelkää vettä.
Terve Pena,
On totta, että usein omistajalta, kehitykseltä ja testaukselta puuttuu riittävä kokonaiskuva tuotteesta ja markkinoista. Mistähän moinen yleensä johtuu? Minusta kunnianhimon puute on yksi taustalla vaikuttava syy. Tai ehkä pikemminkin se, että miljoonaluokan onnistumisten tavoittelu tuntuu suomalaisesta niin mahdottomalta. Pelätään epäonnistumisia ja heristellään sormella, niille jotka edes rohkenevat yrittää. ”tuosta ei hyvä seuraa… ken kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa”