Pakottaminen on ihan parasta
Vaivaako sinunkin liiketoimintaasi liian suuret käyttäjämäärät? Siihen on nyt keksitty lääke. Pakottaminen on paras tapa hillitä holtitonta käyttäjämäärän kasvua. Facebook on onnistunut tässä erittäin ansiokkaasti. Sekä oman chatin, että vasta ostetun chatin kanssa.
Facebook -sovellus muistaa taitavasti tyrkyttää omaa Messages -sovellusta aina chatteja avatessa.
Kun naamaan hieromista on kuitannut muutaman kerran “Not now” -napilla, niin vaihtoehtojen määrä käy avokätisemmäksi.
Kun vaihtoehtojen maailman edessä vihdoin antautuu ja erehtyy asentamaan tuon uuden sovelluksen, niin eihän sekään vielä riitä. Sitten tyrkytys jatkuu. Notifikaatiot päälle tai me muistutetaan asiasta joka ikinen kerta, kun avaat sovelluksen!
Sitten tuli WhatsApp. Se keräsi oikein mukavasti käyttäjiä, kunnes tuli kaupat. Arvatkaapas mikä valintojen maailma uuden omistajan myötä heitettiin käyttäjän nokan eteen?
Nii’in. Sama ralli joka ainoa kerta, kun sovelluksen erehtyy avaamaan. Ei mua kiinnosta teidän notifikaationne!
Onneksi Apple osaa asiansa. AppStoreen voi postittaa kyllä negatiivisia arvioita sovelluksista, mutta niitä ei tietenkään julkaista.
Voit välttää esimerkiksi kuormitustestauksen tarpeen helposti: Pilaa käyttäjien kokemukset älyvapailla ratkaisuilla. Älä huolehdi palautteista! Ei käyttäjiä. Ei ongelmia.
Tuo on bugi. Se ei mene niin, että suunnitellaan ohjelmisto toimimaan jotenkin ja sitten vedotaan siihen, että ”ei se ole bugi vaan tominnallisuus”.
Huono käytettävyys on kriittinen bugi ja se ei selittelyllä siitä parane. Asiakkaistahan tuommoisella pompottelulla pääsee eroon. Onneksi vaihtoehtoja on ja klikkaamalla äänestäminen on helppoa 🙂
Olen samaa mieltä Ammattitestaaja. Turhautuneena ja suuttuneena tämän blogin kirjoitinkin. Juurikin nuiden bugien/ominaisuuksien vuoksi.
Toisaalta joku Facebookilla on voinut ajatella, että nuo uudet ominaisuudet oikeasti ovatkin kriittisiä liiketoiminnan onnistumisen kannalta?
Miksi Facella halutaan, että asiakkaat siirtyvät käyttämään erillistä Messages -sovellusta? => Facebook saa käyttäjät kirjautumaan puhelinnumerolla uuteen systeemiin. Lisäksi käyttäjät antavat helpommin kyseisessä sovelluksessa luvan ladata koko puhelimen puhelinmuistion Facelle. Voiko muutaman käyttäjän lähtemisen tuoma riski olla pienempi kuin uudesta sovelluksesta saatu hyöty?
Meikäläisen puhelinmuistiossa on kuitenkin jotain 1100 nimeä tällä hetkellä osoitetietoineen päivineen… siihen en ole antanut lupaa Facebookille enkä muillekaan sovelluksille. Osa käyttäjistä kuitenkin aivan varmasti on painanut nuihin dialogeihin ”yes” -nappia sen kummemmin asiaan syventymättä.
Entäpä notifikaatiot? Eikös ole siistiä, jos sinun sovelluksesi on koko ajan ensimmäisenä käyttäjien ruudulla? Voiko sillä olla esimerkiksi markkinoinnissa suurempi vaikutus kuin sillä, että muutama käyttäjä lähtee?
Kolikolla on aina kaksi puolta. Itselleni nuo pakolliset uudet ominaisuudet olivat deal breaker, mutta taidan kuulua vähemmistöön.