Missä on käsitteiden kaatopaikka?

En saanut unta illalla. Pohdin sitä, miten menneisyyden muovaamat käsitteet näyttävät happanevan nopeammin, kuin ehdimme edes ymmärtää.

Jeesus on käsite, johon sisältyy paljon historian lataamaa jännitettä. Vastaavalla tavalla ei ole ollenkaan vahinko, että saksassa lapsen nimi Adolf on hyvin harvinainen. Raha on myös käsite. Miltä rahasta puhuminen sinusta tuntuu?

img_0137

Kuvan parrakkaalla miehellä on kädessään kaikkien tuntema käsite. Annan muutaman arkisen esimerkin käsitteistä, joiden muutos kaataa aikanaan suuriakin yrityksiä.

Strategia ja taktiikka

Usein tuntuu, että työstämme tyhjyyttään kumisevia tynnyreitä työpajoissa. Ne ovat rakenteita, jotka asuvat ulkopuolellamme.

Oikeasti kysymys on yhä useammin käsitylöäisyydestä ja tarinankerronnasta, jonka ylin muoto on näyttäminen.

Taiteeksikin sitä voisi kutsua, sillä rakenteita täyttävä sisältö on aina subjektiivista. Vaikutus asuu toisen ihmisen kokemuksessa rakenteista piittaamatta.

Myynti

Ei enää ole kysymys siitä saanko vetää treenaamani myyntipuheen katseen alla. Yhä useammin on kysymys siitä uskallanko ja onnistunko luomaan sillan välillemme, jotta jokin arvokas saisi ylittää sen.

Jotta hän, joka vielä hetki sitten oli tuntematon saisi tilaisuuden palauttaa lahjaksi antamani palveluksen esimerkiksi euroissa.

Markkinointi

Skippaamme mainokset aina kun se on mahdollista. Selaimeen lyömme adblockin ja uutiskirjeetkin pääasiassa häiritsevät. Markkinoinnilla ei enää ole mitään tekemistä sen kanssa, kuka huutaa isoimpaan ääneen.

Oikeasti sama kysymys pätee kaikkeen mihin ryhdymme:

Tuotanko sinulle, jotain niin hyödyllistä juuri nyt, että sinun kannattaa uhrata aikaasi ja huomiotasi puolestani?

Jos emme onnistu päästämään ajoissa irti vihreää karvaa kasvavista, paikoilleen homehtuneista käsitteistä, joku toinen pyyhkii ohitsemme ennen kuin huomammekaan.

Mitä tämän tunnistaminen tarkoittaa testaajalle, devaajalle, yrittäjälle tai pörssiyhtiön johtajalle?