Hullut päivät ja heti rytisee
7. lokakuuta, 2015
Uusi Oulun toimistomme on korttelin päässä Stokkalta. Kirpakan huureitesessa aamussa ei voi välttyä huomaamasta Hullujenpäivien alkaneen. Kauppa tuntuu käyvän. Ainoa vaan, että nykyaikaisen bisneksen kulmakivi jäätyy vuosi toisensa jälkeen samalla tavalla.
Kun kerrankin kauppa käy, niin tavara ei meinaa riittää ja verkkopalvelun kapasiteetista tulee pullonkaula. Minusta se on pikkuisen kiusallista, kun hullustuneet asiakkaat olisivat valmiita mihin tahansa.
Voisitteko heti ensivuonna olla enemmän #businessdriven?
Kyseessä on ilmiö joka toistuu tietoteknisissä ratkaisuissa vuonna 2015 niin suurella todennäköisyydellä, että kyseessä voisi melkein olla luonnon laki.
On hyvin harvinaista herkkua se, että palvelu johon kohdistuu suuri mielenkiinto, pysyisi pystyssä julkaisupäivänä. Tyypillisesti jos palvelu pysyy pystyssä, niin se ei suurta yleisöä kiinnosta ja palveluun ei koskaan kohdistu mainittavaa kuormaa.
Itselläni on runsain mitoin kokemusta pelimaailmasta kuinka suositut pelit yksi toisensa jälkeen kaatua naljahtavat julkaisupäivänään. Tilannetta ei ole saanut ratkaistua edes maailman suurimpiin lukeutuvat pelistudiot miljoonaluokan budjeteillaan.
Mistä sitten voisi olla kyse? Onko asia yllätys alan toimijoille kerta toisensa jälkeen? No ei se enää vuonna 2015 voi olla yllätys. Tilanteeseen vaikuttaa siis jokin tekija x, jota olen alkanut nimittämään lyhyesti ’tekijä-x’ kun en tiedä mikä se on.
Asiat muuttuvat vastakohdikseen? Ennen oli paha jos palvelu kaatui. Nyt se kertoo asiakkaalle että palvelu on hyvä ja olet myöhässä, ole nopeampi ensi kerralla.