Mikä on bugi?
Mikä tekee testaajasta hyvän bugien pyydystäjän eli henkilön, joka pystyy suoltamaan liiketoimintaa palvelevia huomioita asiakkaalle?
Jotta pystyy kutsumaan itseään taitavaksi bugien metsästäjäksi, täytyy testaajan rinnasta kummuta sisäistä varmuutta, kun hän havaitsee jotain kummallista. Vaikka bugi olisi saatu sisäisellä varmuudella satimeen, homma ei lopu siihen: pyydystäjän tulee omata myös erinomainen kyky perustella löydös muille.
Mutta hetkinen. Ennen kuin olemme määritelleet metsästäjän tärkeimmät taidot, olisi varmaan myös hyvä miettiä hetki saalista: Mikä on bugi?
Bugi on asia, joka rassaa jotakuta, jolla on merkitystä.
Syvällisen ymmärryksen yllä olevaan aforismiin saa purkamalla sen palasiin ja katsomalla vielä videolta selitykset alla oleviin osasiin:
- Keitä ovat ihmiset, joilla on merkitystä?
- Mitkä ovat asioita, jotka rassaavat
- Mitä on rassaaminen?
Kaikki tämä kulminoituu epäjohdonmukaisuuden käsitteeseen. Mitä paremmin testaajan huomio kiinnittyy epäjohdonmukaisuuksien metsästykseen, sitä parempi bugien metsästäjä hänestä voidaan leipoa. Kuitenkin, jos testaaja keskittyy epäjohdonmukaisuuteen ainoastaan speksin ja toiminnan välillä, hän ei ole vielä kovinkaan hyvä bugin metsästäjä.
Mistä muualta epäjohdonmukaisuuksia sitten voi etsiä? Olen kehittänyt ihan hemmetin hedelmällisen mallin johdonmukaisuusperiaatteiden joukosta, jonka nimi on HITTO.
H = historia
I = imago
T = tarkoitus
T = tuote
O = odotukset
Tämä malli tuo varmuutta bugin metsästykseen ja sen sisäistämällä testaaja omaksuu kyvyn selittää, miksi bugi on bugi. Kaikista HITTO:n aspekteista voi löytää epäjohdonmukaisuutta, jotka voidaan määritellä bugiksi. Videolla Antti jakaa esimerkkinsä aiheesta.
Katso tarkemmat vinkit videoltä ja ota HITTO haltuun, koska pikku-bugi ei välttämättä aina ole pikku-bugi.
Pst! Paras Testauskurssi on saanut jatko-osan. Liity mukaan ilmaiseksi: https://testauskoulutus.fi/aamuqaqa/
Saat viikottain meiliisi videomateriaalia laadunvarmistuksesta ja testauksesta – ilman spämmiä!