Voiko tunnetta mitata?

Antti kirjoitteli viime viikolla tunteeseen luottamisesta testaustoiminnasta. Kommentointi antaisi ymmärtää, että ammattilaisten perstuntuma osuu usein oikeaan, mutta kun ei ole olemassa sitä raakaa dataan, niin mitenkäs sen todistat. Joku metriikka pitäisi olla, jotta tunne muuttuu todeksi!

Monissa ravintoloissa on ulko-ovella kolme nappia. Asiakasta pyydetään napsauttamaan lähtiessä iloista, neutraalia tai surullista naamaa. Ehkä väritkin ovat mukana.  Tästä voidaan päätellä päivän jälkeen, että mitenkäs ravintola tänään onnistui.

Voisiko tätä lähestymistapaa hyödyntää myös projekteissa? Jokainen projektiin osallistuva napsattaa nettisivulla yhtä kolmesta napista. Jos kaikki näyttää virheältä ja iloiselta, niin projektilla saattaa olla hyvät mahdollisuudet onnistua. Jos keskiarvo lähtee liikkumaan kohti punaista päätä, niin projektipäällikkö herätys!

Näin se voisi esimerkiksi toimia:

 

Kuten kuvasta näkyy, en ole käyttöliittymäsuunnittelija, mutta kyllä tuosta idean pitäisi selvitä. Kun projektipäällikkö näkee tällaisen kuvion, niin syytä olisi mennä juttelemaan punanaaman painajan kanssa. Onko ollut paha päivä vai tietääkö tämä oikeasti jotakin, mitä muut eivät ole vielä huomanneet.

Ohjelmistojen kehityksessä ja testauksessa perstuntuma osuu usein oikeaan. Heivaa ylimääräiset ja turhat mittarit kuikkaan ja mittaa sitä minkä kaikki tietävät. Mutta mitä aikaisemmin ei ole ikinä kysytty.