Kun kilpailukyky on kuralla
Design auttaa erottumaan kilpailijoista. Sillä rakennetaan erottuvuutta siitä julmetun suresta harmaasta kilpailijajoukosta. Suomalaiset yritykset vain yleensä hoitavat homman täydellisellä vaatimattomuudella.
Suomalainen yritys tarvitsee ensisijaisesti kolme asiaa, joita ilman design on joutavaa puuhastelua.
- Jotain sanottavaa! Sen on oltava asiakasta kiinnostavaa ja sen on perusteltava hyödyt asiakkaalle vastaanpanemattomasti. Viestin on herätettävä asiakas miettimään. Sen on herätettävä tunteita sekä puolesta, että vastaan.
- Keulakuvan! Suomalaisen yrityksen pahimpia kompastuskiviä on täydellinen keulakuvan puuttuminen. Useimmat suomalaiset yritykset kärsivät siitä, että vain harva johtaja on riittävän rohkea nousemaan ylös ja antamaan kasvot bisnekselle.
- Puhuttelua! Yhä edelleen suurin osa yrityksistä viestii jollekin kuvitellulle kolmannelle osapuolelle. “Palvelemme asiakkaitamme kokeneen henkilökunnan voimin.” Se ei vain toimi. Viestin vastaanottajaa on uskallettava puhutella ja annettava oikea lupaus. Esimerkiksi näin: “Kirjoitan sinulle jäätävän blogisarjan, josta on helppoa julkaista kirja”
Kun kolmen kärki on kunnossa on aika rakentaa design, joka tukee kaikilla osa-alueilla yrityksen viestintää. Eikä sen designin tarvitse olla kilttiä. Kunhan se nostaa tunteita pintaan.
Hommahan on näin ajateltuna yksinkertainen. Ongelmana vain on edelleenkin se vaatimattomuus. Lisäksi suurta osaa yritysjohtajista vaivaa pelko siitä, että joku saattaa pahastua yrityksen viestistä tai keulakuvan naamataulusta. Artekin toimitusjohtaja Mirkku Kullberg kiteyttikin homman helposti.
Kaikkia ei tarvitse miellyttää!
Kun designista rakennetaan kilpailukykyä, nousee yksi asia ylitse muiden.
Tärkeintä on, että yritys ei saa kyyristellä designin takana. Design on se peliväline, jolla siivitetään tärkeintä! Se on jämerä, vastaanpanematon, rohkea ja erottuva viesti!