Kuka pitää ammattilaisen kiinni leivänsyrjässä?
Törmäsin pari viikkoa sitten sanomalehden artikkelissa seuraavanlaiseen huomioon:
“…lastenvaateyrityksen pipot olivat juuri tulleet myyntiin, ja verkkokauppa takkusi. Moni jäi ilman haluamaansa. Kaukaa viisaat eivät luottaneet verkkosivujen toimintaan – yleensä ne kaatuvat, kun kaikki rynnistävät sinne samaan aikaan – vaan jonottivat [liikkeessä]…”
Tämä sai minut miettimään, olemmeko me, testauksen suurlähettiläät, epäonnistuneet kutsumuksessamme, kun ihmiset muuttavat jo käyttäytymistään tuon “avauspäiväpiikin” edessä, sen sijaan että vaatisivat toimivaa verkkokauppaa?!
Ihminen on aina osannut kiertää esteitä ja toimia oman etunsa mukaisesti, IT-aika ei ole muuttanut sitä. Mutta tuon lastenvaateyrityksen kannalta on huolestuttavaa että asiakkaansa jäävät ilman ostoksia verkkokaupan kautta.
Nuoren yrityksen kasvaminen, jopa selviytyminen voi olla kiinni siitä että verkkokauppa toimii kysyntäpiikkien edessä. Voi hyvinkin käydä niin että tuon lastenvaateyrityksen verkkokaupan toteuttanut taho on pian ilman asiakasta, syystä tai toisesta. Sama kohtalo saattaa kohdata myös verkkokaupan serverikapasiteetin tarjonnutta yritystä.
Mikä on ongelman ratkaisu? Jos luulet että asiakkaiden kuuluu osata vaatia toimittajaltaan sanatarkasti etukäteen juuri sen mitä tulee tarvitsemaan, olet osa ongelmaa. Myöskään pelkästään testaajan harteille ei voi vastuuta sälyttää, koska pienissä projekteissa varsinaista ammattitestaajaa ei välttämättä ole, ja suurissakaan projekteissa testaaja ei aina ole alusta asti mukana.
Hyvän testaajan ohjenuorana on tarkastella järjestelmää asiakkaan liiketoiminnan sujuvuus etusijalla, mutta minun mielestäni koko toimijaketjun täytyy ottaa tämä ohjenuora omakseen. Se ei ole mitään uutta. Se on ammattiylpeyttä.
Asiakkaat ostavat meiltä järjestelmän lisäksi asiantuntemuksen. Me pystymme toteuttamaan heille sen järjestelmän jonka he tilaavat, sen järjestelmän jonka he tarvitsevat, mutta myös kertomaan heille mitä he saattavat tulevaisuudessa tarvita ja auttaa heidät varautumaan siihen.
Toimitusketjun päässä on aina maksava asiakas, tavalla tai toisella, ja hänen tyytyväisyytensä ja asiakkuutensa on se joka loppujen lopuksi pitää meidät kaikki ohjelmistoteollisuuden ammattilaiset leivänsyrjässä kiinni.
Olen monesti miettinyt haetaanko tätä ongelmaa välillä “tarkoituksella”? Mm. isoihin konsertteihin lippujen saaminen on aivan vitsi ollut jo vuosia, ja asia ei tunnu oikein paranevan. Ehkäpä niissä on omat haasteensa, mutta tuntuu aina kun on jotain ennakkohälyä saanut tapahtuma tulee myyntiin niin palvelut on tukossa (ja tästähän tietenkin uutisoidaan!).
Onko asia oikeasti näin haastava, vai onko kyse jostain muusta?
Joissakin tapauksissa kyseessä on varmasti myös ilmaisen markkinoinnin hakemisesta, vaan pieni ja aloitteleva yritys riskeeraa siinä sen että asiakkaat kaikkoavat, mahdollisesti muiden tarjoajien hellään huomaan.
Tuon konsertti- yms. isojen tapahtumien lippujen saamisen ongelmien kanssa olen itsekin kironnut ja kyynisellä tuulella ollessani toteaisin että kyseessä on varmasti tilanne jossa hallitsevan markkina-aseman saavuttanut ei sijoita ylimääräisiä palveluunsa, koska hänen luokseen asiakkaan on kuitenkin tultava. 🙂