Tarina epäonnistumisesta pelottaa
Yritykset viljelevät pilvin pimein menestystarinoita ja tarinoita asiakkaiden onnistumisista. Onhan se hienoa olla osa onnistujien joukkoa, mutta samaa tekevät ihan kaikki kilpailijatkin. Siinä on aika hankalaa erottua ja muuttaa juuri se oma tarina kilpailueduksi.
Luin taannoin Kauppalehdestä tarinan ohjelmistoalan yrityksestä, joka oli päättänyt tulla ulos kaapista. He kertoivat rohkeasti epäonnistumisestaan mediassa ja kertoivat vielä päälle korjanneensa erheen.
Solteqilla oli mennyt muutaman tonnin kassajärjestelmän päivitys pahasti pieleen. Kassaneidillä pääte piipasi kuitatun ostotapahtuman merkiksi, mutta vain osa ostotapahtumista rekisteröityi järjestelmään. Asiakas selvisi halvemmalla, mutta kassa kärsi tappioita. Armottoman selvittelytyön jälkeen viat selvisivät, mutta liian myöhään. Muutaman tonnin järjestelmätoimitus kostautui Solteqille miljoonaluokan vahingonkorvauksina.
Hemmetti miten rohkea ote kertoa epäonnistumistarina. Kummasti alkoi yritys kiinnostamaan ja tutustuin siihen jopa itsekin.
Mitäpä jos sinäkin lähtisit ensikerralla kertomaan antisankaritarinan? Lupaan, että erotut joukosta.