Työ, tarkoitus ja kommunikaatio
Asiaa palautteen antamisesta ja sen kommentit kertovat ohjelmistokehityksen kommunikoinnin haastavuudesta. Kehittäjiä tympii, kun testaajilta tulee negatiivista palautetta virheraporttien muodossa. Testaajat joutuvat olemaan kieli keskellä suuta miettiessään kuinka asian voisi ilmoittaa siten, että devaajat eivät vedä hernettä nenään.
Ongelma ei ole niinkään koodareitten ja testaajien välisessä kommunikaatiossa ja sen tavassa, vaan projektijohdon asettaman roolituksen toteuttamisessa.
Kokonaisuuden kannalta on tehokkainta, että devaajat kirjoittavat koodia vaatimusten mukaan riittävällä tarkkuudella. Testaajat puolestaan pyrkii löytämään koodista oleelliset puutteet. Molemmat ovat ammattilaisia omassa tehtävässään. Eikö olekin kokonaisuuden kannalta järkevintä, että projektissa asioita tekevät ne, jotka asiat parhaiten osaavat?
Mikäli vastuunjako ja henkilövälit eivät ole täysin kunnossa, kehittäjät voivat pelätä virheitä ja niistä johtuvaa negatiivista palautetta.
Tällaisissa tilanteissa projektijohdon tulisi olla hereillä. Projektijohdon pitää viestittää aktiivisesti kehittäjille, että heiltä ei odoteta virheetöntä koodia, koska testaajat löytävät puutteet ja ongelmat kehittäjiä nopeammin. Tuote valmistuu nopeammin, koodi uskalletaan jättää testattavaksi ilman päivien tai viikkojen hierontaa.
Virheraportit eivät ole enää negatiivista palautetta vaan normaalia kommunikointia hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi. Hyvästä työstä on syytä kehua, sekä koodaajia että testaajia.
Oleellista ei ole se, kuka virheen löytää. Oleellista on se, kuinka nopeasti virhe löydetään ja korjataan.Molemmat ovat ammattilaisten töitä.
Tuo oli hyvin sanottu, että tuote valmistuu nopeammin kun koodi laitetaan testaukseen kohtuullisen hieronnan jälkeen eikä jäädä päiviksi tai viikoiksi tutkimaan, että onhan se funktio nyt varmasti ”täydellinen”. Korostan kuitenkin, että riippuu projektista/tuotteesta, että mikä on sopiva ”hieromisaika” ennen kuin koodi testautetaan testaajilla.
Pieneksi surukseni huomaan edelleenkin säännöllisin välein projekteja joissa devaajat testaavat oman koodinsa ja siten myös hierovat koodejaan varsin pitkiä aikoja. Läheiset välini devaajiin on avannut minulle mahdollisuuden keskustella aidosti aiheesta heidän kanssaan ja loputtoman hieronnan seuraus on se, että duuni alkaa tympimään ja ns. nappaus-indeksi lähtee laskuun. Sanonkin aina, että hyvät devaajat, ottakaa asia esille projekteissanne ja vaatikaa ammattitestaajia paikalle. Ammattitestaaja on motivoitunut testaukseen ja ammattikoodaaja koodaukseen ja näin tekemisen motivaatio lähtee aivan uuteen nousuun. Lisäksi ammattitestaajat ja -koodaajat luovat nopeasti symbioosin jossa ominaisuuksia kehitetään yhdessä rakentavaa palautetta vaihtaen.
Vakuuta, että lopputulos on erittäin hyvä ellei täydellinen.
Ammattitestaaja on tietenkin oikeassa siinä, että projektin/tuotteen ominaispiirteet määrittelevät sopivan ”hieromisajan”.
Ajatustensa ja kirjoitustensa perusteella Ammattitestaaja tekee erinomaisesta PR-työtä koko testausalalle. Siitä iso kiitos!