Näin tehdään pistiäisestä perhonen

Kesätervehdys arvon lukijat. Näin kuumottavimpien helteiden päätteeksi on hyvä palata hetkeksi ohjelmistotestauksen ja virheidenhallinnan ihmeelliseen maailmaan.

Kesän ajan olen seuraillut kuumana käyvää keskustelua älypuhelinrintamalla liittyen matkapuhelinten antenniongelmiin. Tarkemmin ottaen iPhone 4:n ongelmaan ja sen käsittelyyn. Uuden iPhonen rungon oikeaan alareunaan koskettaminen nimittäin pudottaa matkapuhelinverkon kuuluvuuden olemattomiin, kuten oheisesta videosta voi todeta.

Kyseessä on selvästi bugi, joka näyttää päässeen läpi useista laadunvarmistuksen tasoista aina hw-testauksesta loppukäyttäjätesteihin asti. Ammattimaisesti toteutetusta testausprosessista tämän tyyppisen virheen ei kuitenkaan pitäisi päästä läpi. Ei Applella eikä muuallakaan.

Minä väitänkin että tämä kyseinen virhe saatiin kiinni aivan oikeassa vaiheessa tuotekehityksen elinkaarta. Virhe pääsi kuitenkin markkinoille asti virheidenhallintaprosessin takia. Liian usein olen nähnyt kuinka täysin selkeitä virheitä arvioidaan ja todetaan “works as designed”.

Todetaan että bugi onkin feature. Näinhän sen pitääkin toimia!

Applella osataan kuitenkin markkinointi. Tuote-esittelyt suorastaan pullistelevat ylisanoja. Tuotteet ovat uskomattomia ja mahtavia. iPhone 4:n tapauksessa Apple on päättäny hoitaa ongelman jakamalla kaikille viasta raportoineille asiakkaille ilmaiset suojakuoret puhelimeen. Kun suojakuori on välissä, käsi ei pääse koskettamaan puhelimen pinnassa olevaa kriittistä aluetta. Näin toimimalla rivien välistä voidaan lukea että:

Olemme tiedostaneet virheen, mutta emme osaa sitä korjata. Vika on siis hardiksessa.

Kuitenkin markkinointiviesti on väkevämpi:

Me olemme inhimillisä ja myös me teemme virheitä. Rakastamme käyttäjiämme ja haluamme korvata virheemme antamalla lahjaksi puhelimeen suojakuoren.

Tämä toki herättää kätevästi loppuasiakkaan myötätunnon. Näin bugista tehtiin perhonen.

Oikeasti virheiden pukeminen featureiksi on vaarallista. Se on uhkapeliä sekä tuotteesi, että yrityksesi maineella.

Jos siis markkinointisi ei toimi kuten Applella, mieti tarkkaan ennen kuin edes yrität sitä.