Tilanne tekee tuloksista totta tai tarua
S.E.P.P.O. -framework #1/5, S = Situation
Läsnäoleva tilanne on kaikki mikä merkitsee. Hetki, jota myös kutsutaan nimellä nyt. Kun sitä ajattelee, se tuntuu harvoin täydelliseltä. Siihen liittyy paljon odotuksia ja vaatimuksia, jotka osoittavat yleensä seuraavaan hetkeen, jota usein kutsutaan nimellä tulevaisuus. Tilanne, jossa ihminen kulloinkin on, vaikuttaa olennaisesti siihen, mitä ajatuksia hänessä nousee ja mitä tekoja nuo ajatukset saavat aikaiseksi.
Tilanne, missä testaaja työnsä tekee, vaikuttaa olennaisesti testauksen tuloksiin.
Kokeeko testaaja tekevänsä työtä, jolla on tarkoitus, vai onko työ tehtävä koska määritelty kattavuus ei ole vielä riittävä? Aiheuttavatko tilanteeseen liittyvien lopputulemien odotukset ja pelkotilat ylimääräistä stressiä? Onko projekti myöhässä suunnitellusta aikataulusta? Onko aikaa liian vähän? Soittelevatko lapset turhista asioista kesken tärkeän testauskierroksen? Joudutaanko tekemistä priorisoimaan? Ovatko testauksen taustatiedot puuttelliset? Onko oman työn tulevaisuus riippuvainen tuloksista, jotka syntyvät juuri tänään? Onko liian kylmä tai kuuma? Paistaako aurinko liian kirkkaasti? Hengittääkö pomo niskaan? Vituttaako? Ahdistaako? Tässä vaiheessa seuraa monelle yllätys: kuvailin juuri tilanteen, jossa testaaja saa itsestään irti tärkeimmän mahdollisen työpanoksen.
Tilanne, jossa käyttäjä on naamatusten tuotteen kanssa, on yleensä aivan yhtä epätäydellinen.
Ei välttämättä ylläkuvatuilla tavoilla, mutta ihmismielelle ominaisella tavalla paeta läsnäolevaa tilannetta ajattelun maailmaan. Epämääräinen epätäydellisyyden kokemus, ja siitä versoava tunnemaailma värittävät tilanteen aina omalla värillään. Kun testauksen lähtökohtana on epätäydellisyys, tulokset palvelevat väistämättä tuotteen käyttäjän epätäydellistä sielunmaailmaa ja tilannetta.
Laboratorio-olosuhteissa kattavasti suunniteltu, orjallisesti toteutettu ja tarkkaan dokumentoitu testaustyö ei tuota tuloksia, jotka vastaavat todellisen maailman haasteellisia käyttötilanteita. Myöhässä ja puutteellisilla taustatiedoilla tehty testaus on usein softaprojektin kannattavin vaihe.