Polkupyörän huoltotoimet
Aurinko lämmittää kivasti ja kesä on jo tullut. Polkupyörä vain on yhä varaston perällä. On siis huoltotoimien aika.
Kun Ammattitestaaja kaivoi pyöränsä esiin, hän kertoi tarinan omista rutiineistaan. Onnistuneeseen huoltoon nimittäin tarvitaan joukko sopivia työkaluja – joka kevät ei tarvitse kaikkia meisseleitä tai pinnan kiristintä. Siitä huolimatta ne on hyvä löytyä työkalupakista. Harjaantunut ja kokenut polkupyörän huoltaja tunnistaa nopeasti ne kohdat jotka huoltoa vaativat ja valitsee toimeen sopivimmat työkalut.
Useimmiten tarvitaan pumppua täyttämään renkaat. Jos paine on hyvä, pumppua ei tarvita. Se ei kuitenkaan tarkoita, että heittäisimme pumpun pois. Kokenut pyöränhuoltaja laittaa pumpun takaisin pakkiin odottamaan sitä hetkeä, jolloin pumpulle on käyttöä. Joku saattaa kiinnittää pumpun pyörään, jotta se kulkee koko ajan mukana, eli on heti valmiina kun sitä tarvitaan.
Joskus saattaa käydä niin, että rengas on vaurioitunut ja ilma ei pysy renkaassa. Silloin ei auta, vaikka pumpulla suhuuttaisi lisää ilmaa – parhaassakin tapauksessa saavutetaan lyhytaikainen illuusio siitä, että kyllä tämä onnistuu. Kun renkaan vika on korjattu ja pumpun käytölle on perusteet, niin sitä kannattaa käyttää. Manuaalisesti puhaltamalla renkaan paine tuskin saavuttaa tavoitetasoa. Pahimmassa tapauksessa ilmaa ei mene renkaaseen lainkaan.
Aivan kuten tuo pumppukin, testausautomaatio on yksi tärkeä väline ammattitestaajan työkalupakissa. Pakissa on myös muita työkaluja ja yhdessä nämä muodostavat työkalusarjan jonka kanssa kokenut guru metsästää ne olennaisimmat bugit ohjelmistotuotteista.
Kyllä vain, tämän kevään perinteinen polkupyörähuolto on suoritettu ja tämä vuosi poikkesi aikaisemmin kokemastani melkoisesti. Huollon tulos oli nimittäin se, että tarvitsen uuden pyörän. Vanhasta ei enää saa kalua tekemälläkään – takavanne on oikaistu jo niin monta kertaa, että siitä on lähtenyt vanteen perusmuotoa ylläpitävä karheus pois ja vanne on lörtsö. Ruoste on syönyt takahaarukkaa siihen malliin, että hitsaaminen ja uusi ruostesuoja ei enää auta. Ja lista jatkuu.
Vanhalla uskollisella ja hyväksi todistetulla pyörällä poljin kuitenkin vuosikymmenen aikana useat terassit ja rantabulevardit läpi – nyt on kuiten aika uuden.
Hieman olin haikein mielin kun ymmärsin, että pakistani ei enää löydy sellaista työkalua jolla vanhan lahkeensilpojani saisi pelastettua. Kun selvisin tunnekuohusta, niin tajusin oitis, että jos en nyt luovu vanhasta, niin en voi myöskään saada tilalle uutta.
Nyt olen sitten käynyt katselemassa vuoden 2012 mallin uusia pyöriä ja täytyy sanoa, että nyt on aika uudistua. Pyörän perusmeininki on säilynyt näköjään samana, mutta on mukaan tullut paljon uuttakin kuten parempi turvallisuus, havainnointilaitteet jne.
Joskus on siis aika rohjeta katsoa sen oman tutun pakin ulkopuolelle. Avoin mieli vie aina maaliin asti eikä tarvitse jäädä kuin nalli kalliolle ihmettelemään 😉