Maalit ja omat maalit
Tällä hetkellä pelataan lätkän maailmanmestaruudesta. TV:n äärellä on miljoonia ihmisiä, jotka kannattavat omia joukkueitaan tai ovat muuten vain kiinnostuneita lajista.
Lätkäjoukkueen työnjakohan on kutakuinkin seuraava: Valmentaja päättää kuka pelaa ja milläkin paikalla. Hyökkääjien tehtävä on tehdä maaleja. Puolustus ja maalivahti yrittävät pitää oman pään puhtaana. Joukkue pelaa faneille, jotka myötäelävät joukkueen mukana. Fanien painostuksesta on jopa saatettu antaa valmentajille kenkää.
Maalinteko vastustajan verkkoon useimmiten onnistuu ainostaan, mikäli varsinaisten hyökkääjien lisäksi myös puolustajat osallistuvat järkevällä tavalla hyökkäyksen tukemiseen. Hyvä yhteispeli hyökkääjien ja puolustajien välillä mahdollistaa suuremman määrän erilaisia hyökkäysvariaatioita, jolloin maalinteon onnistumisen todennäköisyys kasvaa. Kun joukkue tekee maalin, koko kentällinen juhlii varsinaisen maalintekijän kanssa.
Vastaavasti puolustajien työ pitää kiekko pois omasta maalista on käytännössä mahdotonta, mikäli hyökkääjiä ei kiinnosta oman pään pelaaminen pätkän vertaa. Tyypillisesti omaan päähän tullut maali aiheutuu hyökkäyspäässä otetusta riskistä, jolloin puolustus on väistämättä myöhässä tilanteesta. Puolustaja on sankari tai konna, riippuen viimeisimmän pelitilanteen onnistumisesta. Tilanteen, joka olisi voitu välttää hyvällä viisikkopuolustuksella.
Pärjätäkseen joukkueen tulee olla hyvin johdettu ja puolustuksen ja hyökkäyksen tulee toimia saumattomasti joukkueen voiton eteen. Onnistuneesta suorituksesta fanit palkitsevat.
Sama pätee myös softakehitykseen. Devaajan tehtävä on pelata peliä kohti tavoitetta, testaajan tehtävä on pitää oma pää puhtaana. Kumpikaan ei kuitenkaan voi menestyä ilman toista. Kun homma toimii, niin myös loppukäyttäjä kiittää.
Yksikään tiimi ei voi ulkoistaa onnistumista yhdelle osaajaryhmälle: Pelkästään hyökkäykseen panostava joukkue häviää varmasti.
Olisiko se nyt seuraavassa vaiheessa aika muokata tämä teksti jalkapallon MM:iä silmällä pitäne? 🙂
Esimerkki on loistava. Softan kehitys on mitä oivallisinta esittää lätkätermein ja esimerkein.
Devaajat ovat ketjussa ne hyökkääjät jotka rakentavat uusia tilanteita. Testaajat ovat se isokokoinen pakisto joka liikkuu hyökkäyksen sijainnista riippuen siniviivalta siniviivalle. Pakit pitävät huolen siitä, että jos kiekko lipeää hyökkääjien lavasta kesken hektisen syöttelyn ja vastustajille (bugeille) avautuu tilanne, niin pakit taklaavat välittömästi bugin ja nappaavat pelivälineen haltuun. Pienen kuljetuksen jälkeen kiekko syötetään takaisin hyökkääjille jotka jatkavat ”tuhannen taalan” paikan etsimistä. Mikäli peliväline ei järkevän ajan kuluttua löydä reittiään yläpesään, niin sitten kiekko syötetään pakeille jotka laukovat hurjan kokemuksen turvin pelivälineen tolppien väliin ja riemu voi räjähtää! Den glider in!! 🙂
Pirun hyvä vertaus :).