Vaatimattomuus ei kaunista!
Suomalainen yritys perustetaan tyypillisesti tuoteidea mielessä. Sitten kääritään hihat ja aletaan tositoimiin. Ensin hommataan toimitilat ja aletaan vääntämään tuotetta. Sitä viilataan ja viilataan… yleensä niin pitkään, että rahat loppuu. Sitten alkaa ihmettely.
Idea oli hemmetin hyvä ja tuote on kertakaikkiaan jäätävä. Kukaan ei vain ostanut. Missä mentiin vikaan?
Mies punaisessa paidassa hyppää lavalle ja vastaus käy päivän selväksi. Paidan etumuksessa on hyvin vihaisen linnun kuva. Heti kärkeen Peter Vesterbacka lyö tiskiin Angry Birdsin tarinan.
Me päätimme tehdä pelin, jota ladataan 100.000.000 kappaletta. Meitä ei uskottu, mutta sen tavoitteen ääneen sanomiseen käytettiin paljon aikaa. Paljon toistoa!
Angry Birdsin nousukiito on ollut nopea ja 350 miljoonan latauksen raja lienee nyt rikki. Sehän johtuu paitsi tehokkaasta markkinointikoneistosta, myös omistautuneista ja sitoutuneista faneista. Vihaiset linnut vain vetoavat tunteisiin.
Sitten Peter murjaisee illan parhaan vitsin ja yleisöä naurattaa kovasti.
Minä väitän, että Suomesta löytyy maailman parhaat markkinoijat! Markkinointiosaamisemme on sitä parasta A-luokkaa.
Ei hemmetti. Minua ei vaan naurattanut. Siinä tuli juuri todistettua suomalaisen yrityksen pahin pullonkaula. Kaikki tunnistavat probleeman, mutta miksi niin harva on valmis tekemään asialle jotain? Suomalaiset yritykset tekevät taatusti killerituotteita, mutta kukaan ei vain osaa kertoa niistä muille.
Tavoitteenasettelu on vaatimatonta, jos sitä on ollenkaan. Tavoite näkyy harvoin yrityksen viestinnässä ja markkinoinnissa. Vaikka design toimisi, niin röyhkeys ja rohkeus jää liian usein puuttumaan. Ensihoidon lääkkeet ongelmaan voi jokainen heittää helposti tiskiin.
Heitä pelko mäkeen ja huolehdi oikeasta asenteesta ja ambitiotasosta. Don’t think, do things!