Ammattilaisuuden alasajo?

Tuli kannattavammaksi myydä sutta halvalla kuin laatua kalliilla! Lepää rauhassa ammattimies!

…kirjoitti Markku Saksa Taloussanomien kolumnissaan näin ajettiin ammattimies alas. Nykytrendi tosiaankin tuntuu olevan nopea tuoton tavoittelu laadun kustannuksella. Onko testaaminen siis enää kannattavaa? Ylilaadun ja riittävän laadun rajat molemmat liikkuvat huonompaa kohti. Loppuasiakaskin on alkanut tyytymään siihen mitä tarjolla on.

Itse en koskaan osta kodintekniikan tuotteista ensimmäistä versiota. Mieluummin odotan että tuote on kunnolla testattu ja pahimmat viat on ehditty korjaamaan. Kaupassakin tsekkaan aina tarrat useampien pakettien kyljestä kuten parasta ennen päiväyksen maitopurkista. Tsekkaapa ensikerralla huvikseen tietoja usb-kovalevystäsi tai reitittimestäsi kaupan hyllyssä. Vertaile sarjanumerotarrojen tietoja. On jännää huomata kuinka monta eri versiota saman mallin tuotteesta voi hyllystä löytyä. Testausta on ulkoistettu loppukäyttäjälle. En tykkää!

Ammattilaisutta ei minusta silti ole ajettu täysin alas. Nykyammattilaisuutta on keskittyä oikeisiin asioihin.

Apple teki minusta ovelan tempun laadunvarmistuksen näkökulmasta puhelinbisneksellään. Koko tuotekehitys on silmin nähtävästi lähtenyt siitä että loppukäyttäjälle tarjotaan positiivisia käyttäjäkokemuksia. Todellisuudessa iPhonen taustalla oleva toiminnallisuus ei ole niin hyvää. Tyypihyväksyntätestit takkuavat ja operaattoria ahdistaa kun yksi iPhone saattaa kerralla varata kymmenien puhelinten verran verkon resursseja. Mutta ei se haittaa kun laadussa on panostettu juuri oikeaan paikkaan.

Laatukustannusten oikean ajoittamisen lisäksi laatukustannuksia pitää siis keskittää siihen missä se eniten merkitsee. Loppukäyttäjätuotteilla kannattaa keskittyä käyttäjäkokemuksiin. Se on myös bisnesriskien hallintaa.

Jos aiot markkinoille aikaisessa vaiheessa ja olet päättänyt tehdä sen laadun kustannuksella, varmista että olet testannut vähintäänkin ne oikeat asiat. Asiat, jotka vaikuttavat vastaanottoosi kohderyhmässä.